Det finns ingen information att visa
Ingen agenda har publicerats
Förvaltningschefen informerar:
A/ Mick Bauer Avdelningschef Administration, kommer gå på föräldraledighet, Dan Sjöholm ersätter.
B/ Boendemodulerna
C/ Nuläge i Alingsås kommun kring mottagandet av människor från Ukraina.
D/ En trivseldag för socialförvaltningens personal har genomförts den 9 juni.
Socialnämnden avlämnar månatligen en uppföljning av det ekonomiska läget inom socialnämndens verksamheter samt en prognos för resterande del av året. Denna uppföljning behandlar perioden januari till maj 2022. Månadsuppföljningen är upprättad enligt de centralt angivna anvisningarna och inkluderar en fördjupad uppföljning av det ekonomiska läget inom Socialnämndens verksamheter samt en helårsprognos för 2022.
Beredning
Socialförvaltningen har i skrivelse den 7 juni 2022, lämnat följande yttrande:
Förvaltningens yttrande
Uppföljningen per maj visar fortsatt på ett överskott till följd av att Mini-Mariamottagningen inte startar upp fullt förrän augusti, ett förhållandevis lågt utfall för ekonomiskt bistånd och köpt vård samt ett antal vakanta tjänster under årets inledning. Kostnadsutvecklingen inom framförallt köpt vård och ekonomiskt bistånd bedöms vara stabil och fortsatt hålla sig under budgeterade nivåer.
Prognosen för året är ett överskott på 2,0 mnkr. I prognosen ingår en kostnadsökning för köpt vård från nuvarande nivåer, om detta inte skulle ske eller att satsningen får en mer begränsad ekonomisk effekt än beräknat kan prognosen komma att justeras upp under året.
Policy för styrande dokument i Alingsås kommun, antogs av Kommunfullmäktige. KF 2020-
02-26, § 31. Syftet med policyn är att ge tydlighet vid användandet av styrdokument inom
kommunen. Utformningen av styrdokument ska vara enhetlig.
Beredning
Socialförvaltningen har i skrivelse daterad 2022-05-05 lämnat följande yttrande:
Förvaltningens yttrande
Utifrån policyn fastställde socialnämnden, SN 2020-05-14, § 30, Riktlinjer för styrande och
stödjande dokument och dokumenthantering för Socialförvaltningen. Riktlinjerna har
reviderats och den nya versionen behöver fastställas av nämnden.
Arbetsutskottet har den 1 juni 2022, § 124 behandlat ärendet.
Enligt kommunlagen (KL) får kommuner lämna över verksamhet till privata utförare.
Kommunen är fortsatt ansvarig gentemot kommuninvånarna för överlämnade verksamheter
på samma sätt som om verksamheten drivs i egen regi. När en kommunal angelägenhet
överlämnas till privat utförare ska kommunen kontrollera och följa upp verksamheten, enligt
10 kap. 8,9 §§ KL.
Beredning
Socialförvaltningen har i skrivelse daterad 2022-05-03 lämnat följande yttrande:
Förvaltningens yttrande
Program för uppföljning av privata utförare antogs av kommunfullmäktige, KF 2021-10-27, §
216. Varje nämnd ska utifrån programmet utarbeta en plan för när och på vilket sätt
uppföljning och kontroll av avtal med privata utförare ska ske under året. En samlad
uppföljning av verksamheten som utförts av privata utförare ska redovisas i nämndens
årsrapport.
Plan för uppföljning av privata utförare har avgränsats till insatserna Hem för vård eller
boende (HVB) och konsulentstödda familjehem. Det är framför allt inom dessa områden som
privata utförare anlitas kontinuerligt. Uppföljning av att kontroll av IVO-tillstånd finns före
anlitande av privat utförare av HVB-hem eller konsulentstött familjehem och hur kontrollen
har dokumenterats ska göras i början av nytt kalenderår och redovisas i socialnämndens
årsbokslut.
Arbetsutskottet har den 1 juni 2022, § 125 behandlat ärendet.
Samtliga kommuner ska ha en plan som beskriver hur krisledningsorganisationen ser ut och
fungerar vid en samhällsstörning eller en extraordinär händelse. Kommunstyrelsen antog
2021-11-29, §192, Plan för hantering av samhällsstörningar och extraordinära händelser
som reglerar hur kommunen ska organiseras vid en allvarlig samhällsstörning eller
extraordinär händelse. Pandemihanteringen har utvecklat kommunens förmåga till
krishantering, och erfarenheter visar bland annat på vikten av god planering, och att
samtidigt hålla arbetet så enkelt och likt vardagen som möjligt. Planen ska uppdateras och
antas vid varje ny mandatperiod.
Beredning
Socialförvaltningen har i skrivelse daterad 2022-05-20 lämnat följande yttrande:
Förvaltningens yttrande
Socialförvaltningens lednings- och kommunikationsplan vid samhällsstörning och
extraordinär händelse utgör ett komplement till kommunens plan. Planen gäller när
förvaltningschef fattat beslut om att en extraordinär händelse föreligger eller då behovet av
samordnad ledning krävs före, under och efter en större samhällsstörning. Den reviderade
planen har till delar förenklats och syftar till att ge vägledning och en grundstruktur för att
underlätta krisarbetet. Då kommunikation spelar en avgörande roll i händelseutvecklingen
av, uppfattningen om och effekterna av en kris har planen även kompletterats med en
kommunikationsplan som ett stöd i arbetet med den interna och externa
kommunikationen. Baserat på erfarenheter under pandemin har även befattningskorten
reviderats med tydliga roller och ersättare.
Planen ersätter Socialförvaltningens ledningsplan för samhällsstörning och extraordinär
händelse, SN 2019-06-18, § 67.
Arbetsutskottet har den 1 juni 2022, § 126 behandlat ärendet.
Västra hälso-och sjukvårdsnämnden och Socialnämnden, Alingsås kommun har upprättat ett
nytt gemensamt samverkansavtal avseende spädbarnsverksamheten i Alingsås, under
perioden 1 januari 2023 – 31 december 2023.
I juni 2020 beslutade Västra hälso- och sjukvårdsnämnden att förlänga avtalet och samtidigt
fattades ett beslut om en översyn av samtliga spädbarnsverksamheter i Västra Götaland
med fokus på jämlik vård. Västra hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade 2021-06-23 att
skapa förutsättningar för en robust verksamhet med jämlikt utbud inom Västra Götalands
område. En förlängning gjordes mellan parterna enbart för år 2022, med intentionen att
avsluta samarbetet kring spädbarnsverksamheten därefter.
Beredning
Socialförvaltningen har i skrivelse daterad 2022-05-18 lämnat följande yttrande:
Förvaltningens yttrande
Ett nytt avtal har nu upprättats för år 2023 utifrån att Västra hälso- och sjukvårdsnämnden
har behov av ytterligare genomlysning av sin verksamhet.
Verksamheten vid spädbarnsverksamheten erbjuder stöd till gravida kvinnor och mödrar med
spädbarn upp till 1 år. För medverkan krävs genomgånget Råd- och stödmöte (ROS) inom
barnhälsovården alternativt mödrahälsovården. Spädbarnsverksamheten ska erbjuda stöd i
perioder av graviditet och spädbarnstid till mödrar med särskilda behov i sitt föräldraskap
Avtalet reglerar åtaganden, organisation och inriktning för samverkan samt den ekonomiska
fördelningen, som i avtalet är 50 procent vardera, mellan Socialnämnden och Västra hälso- och
sjukvårdsnämnden. Syftet med avtalet är att skapa stabilitet i samverkansarbetet när det
gäller spädbarnsverksamheten i Alingsås.
Arbetsutskottet har den 1 juni 2022, § 127 behandlat ärendet.
Dataskyddsförordningen reglerar att varje personuppgiftsansvarig offentlig myndighet ska
utse dataskyddsombud som övervakar den personuppgiftsansvariges efterlevnad av
dataskyddsförordningen.
Den stora dataskyddsreform som EU genomförde 2018 bestod av två delar. Den ena var
antagandet av Dataskyddsförordningen som trädde i kraft 25 maj 2018. Den andra var
Dataskyddsdirektivet, som trädde i kraft 6 maj 2018. Dataskyddsdirektivet är en parallell
lagstiftning till dataskyddsförordningen och reglerar personuppgiftshandlingar som behöriga
myndigheter gör i syfte att förebygga, förhindra, utreda avslöja eller lagföra brott eller
verkställa straffrättsliga påföljder, inklusive att skydda mot samt förebygga och förhindra hot
mot den allmänna säkerheten.
Dataskyddsdirektivet är till skillnad från Dataskyddsförordningen inte direkt tillämpligt i EU:s
medlemsstater på samma sätt som Dataskyddsförordningen. Det innebär att Sverige måste
stifta egna lagar som förverkligar bestämmelserna i direktivet. Detta har gjorts genom
antagandet av Brottsdatalagen (2018:1177), förkortad BDL och Brottsdataförordningen
(2018:1202), förkortad BDF, som båda trädde i kraft den 1 augusti 2018.
Beredning
Socialförvaltningen har i skrivelse daterad 2022-05-18 lämnat följande yttrande:
Förvaltningens yttrande
Våren 2020 tecknade Alingsås kommun ett avtal med Göteborgsregionens
kommunalförbund (GR) som innebär att GR tillhandahåller två dataskyddsombud som
tillsammans ansvarar för Ale kommun, Alingsås kommun, Härryda kommun, Lerums
kommun, Lilla Edets kommun, Partille kommun, Stenungsunds kommun samt Öckerö
kommun.
Malin Ericsson tillträdde sin tjänst som dataskyddsombud på GR den 1 maj 2022 och
behöver därför utses som dataskyddsombud för socialnämnden. Johan Bergström är sedan
tidigare utsedd som dataskyddsombud för socialnämnden och de båda kommer framgent att
dela på ansvaret som dataskyddsombud för Alingsås kommun.
Arbetsutskottet har den 1 juni 2022, § 128 behandlat ärendet.
Forts. § 47 2020.051 SN
Socialnämnden fattade beslut om sammanträdestider för år 2022 den 26 oktober 2021, § 55.
Beredning
Socialförvaltningen har i skrivelse daterad 2022-05-18 lämnat följande yttrande:
Förvaltningens yttrande
Det har visat sig att Socialnämndens sammanträde tisdagen den 15 november 2022 behöver
tidigareläggas till tisdagen den 8 november 2022, kl. 14.00 vilket innebär att även utökat
SNAU den 15 november 2022, tidigareläggs till den 8 november 2022, Kl. 9.00.
Den 11 september 2022 är det val till Riksdag, Region och Kommun. Kommunfullmäktige
beslutar om val till styrelser och nämnder mm för mandatperioden 2023 – 2026, varför det
finns behov av ett konstituerande sammanträde den 2 januari 2023, där val av ledamöter och
ersättare till arbetsutskottet ska utses.
Nytt förslag till beslut har delgivits socialnämnden den 13 juni 2022, där sammanträdet den 15 november flyttas till den 22 november istället för tidigare förslag, den 8 november, inga andra ändringar föreslås.
Arbetsutskottet har den 1 juni 2022, § 129 behandlat ärendet.
Redovisning FSG-protokoll