Möte 2020-03-10
-
A/ Ekonomi 2020
B/ Avdelningscheferna presenterar sitt budgetarbete
C/ Individärende bostadsanpassning
D/ Individärende LSS
E/ LOV - tids- och aktivitetsplan
F/ Förvaltningschefens information
G/ Anmälan av delegationsbeslut i löpnummerordning
-
2
Individärende bostadsanpassning - sekretess
-
3
Individärende LSS- sekretess
-
A/ Ekonomi 2020
B/ Avdelningscheferna presenterar sitt budgetarbete
C/ Individärende bostadsanpassning
D/ Individärende LSS
E/ LOV - tids- och aktivitetsplan
F/ Förvaltningschefens information
- Beslut i IOP-ärendet förväntas inom en snar framtid
- Två bygglov för äldregårdar finns på SBN nu
- Pandemiplan uppdateras
- Arbete med övertagande av Ängabogården och Kaptenen pågår
G/ Anmälan av delegationsbeslut i löpnummerordning
-
Se separat sekretessprotokoll.
-
Se separat sekretessprotokoll.
-
Patientsäkerhetslagen ger vårdgivaren ett tydligare ansvar för att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete och skall arbeta förebyggande för att förhindra vårdskador.
För att uppfylla kraven i lagen är vårdgivaren skyldig att senast den 1 mars varje år upprätta en patientsäkerhetsberättelse där det ska framgå hur patientsäkerhetsarbetet har bedrivits under föregående kalenderår, vilka åtgärder som har vidtagits för att öka patientsäkerheten, och vilka resultat som har uppnåtts.
Övergripande mål har varit att varje brukare ska känna sig trygg och säker i kontakten med vård och omsorg.
Likaså ska varje medarbetare kunna utföra sitt arbete under sådana förutsättningar att en säker vård och omsorg kan ges. Ett ledningssystem ska tydliggöra och synliggöra verksamhetens kvalitet och dess resultat för brukare, personal och övriga medborgare.
BeredningFörvaltningen har i skrivelse daterad 2020-03-03 lämnat följande yttrande:
Patientsäkerhetslagen (SFS 2010:659) och SOSFS 2011:9 säger att vi skall upprätta en patientsäkerhetsberättelse i vilken det skall framgå hur patientarbetet bedrivits under föregående kalenderår, vilka åtgärder vi bedrivit för att öka patientsäkerheten samt vilka resultat vi uppnått.
Arbetet med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra verksamhetens kvalitet ska dokumenteras. Denna berättelse försöker uppfylla detta krav.
De viktigaste resultat som uppnåtts under året är att förvaltningen nu har ett gemensamt verksamhetssystem Magna Cura ÄHO och att samtlig personal inom avdelningen för funktionshinder fått utbildning i systemet.
Förebyggandeenhetens arbete har skapat ett större aktivitetsutbud i samverkan med frivilligorganisationer för personer som bor i eget boende.
Implementering av Magna Cura webb är genomförd i samtliga hemtjänstgrupper samt i korttidsverksamheten. Detta för att säkerställa goda möjligheter för medarbetare att både följa dokumentation och att dokumentera.
Avdelningarna jobbar aktivt med hantering av inkomna synpunkter och klagomål samt avvikelsehanteringen på alla nivåer för att höja kvaliteten i verksamheten. Även avdelningen för funktionsstöd har nu ett fungerande avvikelsesystem när de gått över till förvaltningens gemensamma verksamhetssystem. -
I enlighet med Alingsås styrmodell ska vård- och omsorgsförvaltningen identifiera och besluta om kritiska verksamhetsfaktorer. Vidare ska förvaltningen informera vård- och omsorgsnämnden om vilka kritiska verksamhetsfaktorer som identifierats samt ge information vid uppföljning.
Beredning
Förvaltningen har i skrivelse daterad 2020-03-03 lämnat följande yttrande:I anvisning för nämndens budget anges att samtliga förvaltningar ansvarar för att kvalitetssäkra verksamheten och löpande utveckla och förbättra de tjänster och den service som levereras. Styrmodellens gemensamma arbetssättet för detta innebär bland annat att förvaltningens ska identifiera områden som är kritiska för grunduppdraget och löpande följa upp dessa.
Vård- och omsorgsförvaltningen har sedan 2017 arbetat med systematisk verksamhetsuppföljning på samtliga nivåer utifrån nyckeltal inom områdena personal, kvalitet och ekonomi. Arbetssättet utvecklades under hösten 2016 till följd av att verksamheten såg ett behov av att arbeta mer metodiskt och systematiskt kring frågor som är primära för verksamhetens kvalitet men också för att kunna samla och dokumentera redan befintlig kunskap och för att skapa möjlighet för lärande av varandra. Urvalet baseras på att nyckeltalen belyser områden som är särskilt betydande för verksamhetens kvalitet.
Då förvaltningen bedömer att nuvarande arbetssätt och befintliga nyckeltal motsvarar styrmodellens gemensamma arbetssätt med kritiska verksamhetsfaktorer har förvaltningen beslutat att fortsätta använda redan befintliga nyckeltal och integrera dessa i styrmodellens matris för kritiska verksamhetsfaktorer. Förutom att nyckeltalen bedöms vara relevanta och väsentliga går de också att följa över i tid sedan 2017.Vård- och omsorgsförvaltningens kritiska verksamhetsfaktorer:
Perspektiv
Kritisk faktor
Uppföljning (nyckeltal/annat)
Utfall (senast mätning)
Uppföljning (hur ofta?)
Ekonomi- Budget i balans
Kostnader överstiger inte intäkter
Budgetavvikelse
Månadsvis
Ekonomi- Budget i balans
Arbetade timmar överstiger inte antalet budgeterade timmar
% av arbetad tid för budget använt
Tre gånger per år
Målgrupp- invånare 65 + år
God kvalitet i hemtjänst
Nöjdhet i hemtjänst
En gång per år
Målgrupp- invånare 65 + år
God kvalitet i särskilt boende
Nöjdhet särskilt boende
En gång per år
Målgrupp – personer med funktionsnedsättning
God kvalitet i bostad med särskilde service
Trivsel hemma
Förtroende för personal
En gång per år
Målgrupp- personer med funktionsnedsättning
God kvalitet i daglig verksamhet
Trivsel på daglig verksamhet
Förtroende för personal
En gång per år
Verksamhet
Trygga och säkra omsorgs och hälso- och sjukvårdsinsatser
Antal fallavvikelser
Antal läkemedels-avvikelser
Antal avvikelser bemötande
Tre gånger per år
Medarbetare- God arbetsmiljö och hälsa
Sjukfrånvaron övertiger inte 8,0 %
Sjukfrånvaro totalt (%)
Tre gånger per år
Medarbetare- God arbetsmiljö och hälsa
Korttidsfrånvaron överstiger inte mer än 3,0 %
Korttidsfrånvaro 1-14 dagar (%)
Tre gånger per år
Medarbetare - God arbetsmiljö
Tidiga rehabiliteringsinsatser erbjuds till alla medarbetare vid upprepad korttidsfrånvaro
Antal personer med fler än 6 sjukfrånvarotillfälle
Tre gånger per år
Medarbetare- Rätt till heltid
Den genomsnittliga sysselsättningsgraden understiger inte 93 %
Genomsnittlig sysselsättningsgrad
Tre gånger per år
Medarbetare- Rätt till heltid
Andelen timanställda överstiger inte
Kvarboende 18 %
Äldreboende 12 %
Hälso- och sjukvård 4,2 %
Myndighet och 2,5 %
Funktionsstöd 14,0 %
Andel timanställda
Tre gånger per år
Medarbetare- Rätt till heltid
Andelen heltidsanställda understiger inte 100 %
Andel heltidsanställda
Tre gånger per år
Medarbetare- Nöjda medarbetare
God arbetsmiljö och goda arbetsvillkor
NMI - Medarbetarenkäten
En gång per år
Uppföljning och rapportering av de kritiska verksamhetsfaktorerna kommer att ske på enhets, avdelnings och förvaltningsnivå tre gånger per år inom ramen för förvaltningen verksamhetsuppföljning . Undantaget budgetavvikelse som följs upp månadsvis. Redovisning till nämnd kommer att ske vid delårsbokslut och årsbokslut.
Därutöver kommer förvaltningen årligen att se över och vid behov revidera de kritiska verksamhetsfaktorerna. Under 2020 har förvaltningen beslutat att komplettera de kritiska verksamhetsfaktorerna med ytterligare faktorer för verksamhetsområdet myndighetsutövning. I samband med förändringen kommer ny information att ges till nämnden.