Möte 2019-11-04
-
A/ Individärende bostadsanpassning
B/ Individärende LSS
C/ LOV på särskilt boende
D/ Taxor och avgifter samt hemtjänstens ersättningsnivåer
E/ Ekonomisk uppföljning 2019 oktober
F/ Förvaltningschefens information
-
G/ Anmälan av delegationsbeslut i löpnummerordning
-
2
Individärende bostadsanpassning
-
3
Individärende LSS
-
Bilagor
-
213kb Ladda ner dokument
-
820kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
268kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
12
Testärende inför utskick
-
13
Test 2
-
14
Test 5
-
A/ Individärende bostadsanpassning
B/ Individärende LSS
C/ LOV på särskilt boende
D/ Taxor och avgifter samt hemtjänstens ersättningsnivåer 2020
E/ Förhöjd habiliteringsersättning 2019
F/ Ekonomisk uppföljning 2019 oktober samt uppföljning handlingsplan
G/ Förvaltningschefens information
- kommunens överklagan i ett assistansärende har vunnits
H/ Anmälan av delegationsbeslut i löpnummerordning
-
Se separat sekretessprotokoll.
-
Se separat sekretessprotokoll.
-
I Vård- och omsorgsnämndens flerårsstrategi 2019-2021 har nämnden fått ”i uppdrag att fortsatt utveckla valfrihetsmodeller inom ramen för Lagen om valfrihetssystem”.
Kommunfullmäktige beslutade även 2019-09-04 om Handlingsplan för ökad valfrihet i Alingsås kommun (§ 152 2019.437 KS). I den fick nämnden i uppdrag att ”under hösten 2019 utreda möjligheterna att införa valfrihetssystem inom sina respektive verksamhetsområden (…)”.
Då dessa två uppdrag hänger samman avser förvaltningen svara på dem tillsammans genom denna tjänsteskrivelse.
Vård- och omsorgsförvaltningen konstaterar att Lag (2008:962) om valfrihetssystem (LOV) tillämpas inom hemtjänst och delegerad hälso- och sjukvårdsinsats sedan 2010. Utöver det finns beslut om att inte införa LOV inom insatsen ledsagarservice inom LSS. Det första beslutet togs av socialnämnden december 2016 (SN 2016-12-20, § 129), som fram till 31 december 2017 hade ansvar för funktionsstödsverksamheten. Beslutet omfattade ledsagarservice enligt SoL och LSS. I samband med att LSS-verksamheten gick över till dåvarande vård- och äldreomsorgsnämnden 1 januari 2018 fick förvaltningen i uppdrag att göra en utredning gällande införandet av LOV inom ledsagarservice och daglig verksamhet hösten 2018 Uppdaterad utredning angående införandet av lagen om valfrihetssystem (LOV) i daglig verksamhet och ledsagarservice (bilaga1). Utredningen diskuterades i vård- och omsorgsnämnden (VON) 2018-10-22. VON fastslog att volymerna var för små i kombination med att LOV skulle riskera att slå sönder en välfungerande verksamhet och att LOV där med inte var aktuellt att införa inom ramen för varken daglig verksamhet eller ledsagarservice.
Det är inom verksamhetsområdet särskilt boende för äldre som det kvarstår för vård- och omsorgsnämnden att slutligt besluta om LOV. Frågan har processats genom utredningar (bilagor 1, 2 och 3) och politiska beslut sedan 2012.
För att fullfölja uppdraget i Vård- och omsorgsnämndens flerårsstrategi 2019-2021 gällande utvecklandet av valfrihetsmodeller, tidigare politiska beslut och den utpekade viljan i kommunfullmäktiges Handlingsplan för ökad valfrihet i Alingsås kommun har vård- och omsorgsförvaltningen gjort en omvärldsbevakning och nulägesanalys gällande ett införande av LOV inom särskilt boende för äldre.
Beredning
Förvaltningen har i skrivelse daterad 2019-10-24 lämnat följande yttrande:
I Omvärldsbevakning och nulägesanalys av att införa Lag (2008:962) om valfrihetssystem inom särskilt boende för äldre, bilaga 4, konstaterar förvaltningen att det finns förutsättningar i form av upparbetade strukturer som skapar möjligheter vid ett införande av LOV inom särskilt boende för äldre. Förvaltningen har även identifierat risker kopplat till ett införande av LOV inom särskilt boende för äldre. De mest centrala riskerna är att LOV inom särskilt boende riskerar att bli kostnadsdrivande, att det inte ökar valfriheten för den enskilde och att kommunen blir fast i långa kontrakt med privata aktörer och förlorar sina styrningsverktyg gällande bemanning och strategisk planering av äldreboenden. Ytterligare risker som framkommit är att förvaltningen idag inte har någon vårdtyngdsmätning eller tillräckligt avancerad bemanning i avseendet arbetspass som kan förläggas flexibelt i samplaneringsområden.
Förvaltningen konstaterar att det behöver finnas ett system för vårdtyngdsmätning på plats före LOV införs inom särskilt boende. Detta är en grund för att skapa rättvisande ersättningsmodell som valfrihetssystemet ska bygga på. Att arbeta med vårdtyngden är även en förutsättning för att bevaka kvalitet och arbetsmiljö i relation till en dynamisk bemanning.
Ytterligare en avgörande del att ha på plats före ett införande av LOV är en utvecklad bemanningsplanering. Arbetet med att införa LOV bedöms därför behöva gå i takt med Heltidsresan.
Vid ett beslut att införa LOV inom särskilt boende för äldre planerar förvaltningen att sätta samman en arbetsgrupp vars uppdrag blir att ta fram en tids- och aktivitetsplan, för en införandeprocess av LOV.
För att skapa möjlighet att arbeta med de identifierade riskerna samt få vårdtyngdsmätning och en mer avancerad bemanning på plats ser förvaltningen behov av att ha fram till 31 december 2021 på sig att planera och förbereda ett införande av LOV inom särskilt boende för äldre.Förslag till beslut
- Vård- och omsorgsnämnden godkänner återrapporteringen av uppdragen att ”utveckla valfrihetsmodeller inom ramen för Lagen om valfrihetssystem” från Vård- och omsorgsnämndens flerårsstrategi 2019-2021 och uppdraget i Handlingsplan för ökad valfrihet i Alingsås kommun att ”under hösten 2019 utreda möjligheterna att införa valfrihetssystem inom sina respektive verksamhetsområden (…)” och anser att frågorna är fullt ut utredda.
- Vård- och omsorgsnämnden ger i uppdrag till förvaltningen att införa LOV inom särskilt boende för äldre från 1 januari 2022.
- Vård- och omsorgsnämnden ger i uppdrag till förvaltningen att ta fram en tids- och aktivitetsplan för införandet av LOV inom särskilt boende för äldre och som innehåller regelbunden återrapportering till nämnden. Planen ska redovisas för nämnden 2020, kvartal 1.
Förslag till beslut på sammanträdet
Ingela Andreen (L) yrkar att ärendet hänskjuts till nämndsammanträdet i november.
Ordföranden frågar om det är arbetsutskottet och finner att så är fallet.
Förslag till beslut på sammanträdet
-
Regeringen har gett Socialstyrelsen i uppdrag att under 2019 fördela medel till kommunerna i stimulansbidrag för habiliteringsersättning. Habilteringsersättningen höjdes enligt nämndsbeslut (§27 2018.145VÄN i april 2019) med 115 procent från 58 kr/dag till 125 kr/dag och för del av dag från 41 kr/dag till 88 kr/dag. Höjningen avser endast verksamhetsår 2019.
Utifrån att kommuner tackat nej till stimulansbidrag för habiliteringsersättning har Alingsås tilldelats ytterligare 937 993: - som kan nyttjas under verksamhetsår 2019.
BeredningFörvaltningen har i skrivelse daterad 2019-10-28 lämnat följande yttrande:
I Alingsås har cirka 200 personer verkställda beslut om daglig verksamhet och erhåller en habiliteringsersättning. I nämndens tillämpningsanvisningar 2019 ”Avgifter och ersättningar för personer inom verksamhetsområde funktionsstöd” står det att brukare som deltar i daglig verksamhet erhåller habiliteringsersättning.
Stimulansmedel för höjd habiliteringsersättning 2019 ger nämnden möjlighet att ytterligare höja habiliteringsersättningen med 1,0 mnkr 2019. Att summan är högre än det ytterligare statsbidraget om 937 993: - beror på att ett visst överskott finns av tidigare erhållet statsbidrag, som nämnden blir återbetalningsskyldig för om det ej nyttjas avseende verksamhetsår 2019.
Utbetalning föreslås ske som ett engångsbelopp i december utifrån deltagandefrekvens på daglig verksamhet under verksamhetsår 2019. I genomsnitt motsvarar engångsbeloppet 5 000: - per person men varierar utifrån deltagandefrekvens. -
Inför 2020 ska vård- och omsorgsnämnden fastställa taxor och avgifter för omsorgens verksamheter. Avgifter som styrs av maxtaxan beslutades
av kommunfullmäktige 2002-05-29 och har därefter löpande justerats av vård och omsorgsnämnden utifrån förändringar av maxtaxan.
Beredning Äldreomsorg
Förvaltningen har i skrivelse daterad 2019-10-28 lämnat följande yttrande:
Nedan följer en förteckning över vård och omsorgsnämndens taxor och avgifter för äldreomsorgen samt föreslagna förändringar mellan 2019 – 2020:
Särskilt boende
Styrs av
2019
2020
Vård och omsorgsavgift
Maxtaxa
0 - 2 089: - / månad
0 - 2 125: - / månad
Hyra
Hyressättningsmodell
Varierar
Varierar
Kostabonnemang
Egen avgift
3 240: - / månad
3 305: - / månad
Omvårdnadsmaterial
Självkostnad
115: - alt 288: -/mån
117: - alt 294: -/mån
Korttids
Styrs av
2019
2020
Dygnspris
Maxtaxa
70: - per dygn upp till 2 089 : - per månad
71: - per dygn upp till 2 125 : - per månad
Hyreskostnad korttids
Maxtaxa
72: - per dygn upp till 2 146: - per månad
73: - per dygn upp till 2 183: - per månad
Kost på korttidsboende
Egen avgift
108: - per dygn upp till 3 240: - per månad
110: - per dygn upp till 3 305: - per månad
Hemtjänst / HSV
Styrs av
2019
2020
Hemtjänstavgift
Begränsas av maxtaxa
245: - per tim upp till 2 089: -/mån
251: - per tim upp till 2 125: -/mån
Trygghetslarm
Begränsas av maxtaxa
215: - / månad
215: - / månad
Hemsjukvård
Begränsas av maxtaxa
370: - / månad
380: - / månad
Dagverksamhet
Styrs av
2019
2020
Dagverks för dementa
Maxtaxa
0 – 2 089: - / månad
0 – 2 125: - / månad
Vård och äldreomsorgens avgifter styrs till stor del av maxtaxan som styrs av prisbasbeloppet. Mellan 2019 och 2020 höjs prisbasbeloppet med 800 kronor från 46 500 till 47 300 kronor. Maxtaxan per månad är i Socialtjänstlagen fastställd till 53,92 % av prisbasbeloppet dividerat med 12 månader.
Avgifter som begränsas av maxtaxan föreslås förändras enligt nedan:- Hemtjänstavgiften ökar från 245: - till 251: - per timma upp till 2 125: -per månad. Avgiften uppgår till 67 % av den genomsnittliga hemtjänstersättningen per timma.
- Dygnspriset för hyra ökar från 72: - till 73: - per dygn och vård och omsorg på korttidsboende ökar från 70: - till 71: - per dygn enligt förändringen i maxtaxan.
- Avgift för trygghetslarm uppgår till 5,5 procent av prisbasbeloppet avrundat till jämn femkrona. Därmed är avgiften oförändrad och uppgår till 215: - per månad.
- Avgift för hemsjukvård ökar från 370: - till 380: - och följer hemtjänstens timersättning avrundat till jämn 10-krona.
Övriga avgifter- Avgifter för kost på särskilt boende och korttidsboende ökas med 2,0 procent mellan 2019 – 2020.
- Frivilliga avgifter för omvårdnadsmaterial räknas upp med 2,0 procent mellan 2019 - 2020.
Hyreskostnader för Vård och omsorgsnämnden gentemot AB Alingsåshem samt för äldreomsorgens hyresgäster kommer förändras i förhandling
mellan AB Alingsåshem och hyresgästföreningen enligt förhandlingsordning.
Funktionsstöd
I bilagan ”Tillämpningsanvisningar 2020 Avgifter och ersättningar för personer inom Socialnämndens verksamhetsområde” redovisas
avgiftsförändringar inom avdelning funktionsstöd för följande områden.- Avgift för måltidsabonnemang samt frånvaroavdrag
- Avgift för förbrukningsartiklar
- Avgift för pedagogiska måltider
- Egenavgift fritidsresor
- Avgift för korttidsvistelse/stödfamilj
- Avgift för korttidstillsyn
- Resor, lunch och habiliteringsersättning vid daglig verksamhet
- Kommunalt bostadstillägg
-
Förvaltningen har i skrivelse daterad 2019-10-28 lämnat följande yttrande:
Inför 2020 föreslås ersättningen per hemtjänsttimma uppräknas med 2,4 procent. Nedanstående visar hemtjänstens ersättningsnivåer för 2019 och
förslag på ersättningsnivåer 2020:
Kommunala
utförare
Privata utförare service- & omsorgsinsatser
Centrala områden
Bjärke o Hemsjö
Centrala
områden
Bjärke o Hemsjö
Larm
Ersättning 2019
366
383
375*
393*
153
Ersättning 2020
375
402
384*
402*
156
* Privata utförare av hemtjänst får inte dra av moms för inköp till verksamheten och tilldelas en momskompensation om 2,5 % av timpengen.
Alingsås Kommun har en hemtjänstverksamhet som utför cirka 418 000 hemtjänsttimmar under 2020. Utförandet sker enligt LOV och de kommunala
utförarna utför cirka 75 procent av hemtjänsttimmarna. Övriga cirka 25 procent av hemtjänsttimmarna utförs av fyra privata utförare enligt LOV. -
Alingsås kommun betalar idag ut ersättning till privata utförare av personlig assistans enligt LSS som understiger den statliga schablonen för assistansersättning (299,8: - per timma 2019) enligt beslut SN § 12 Dnr 2016.009 SN 770. Ersättningen fastställdes till 93,75 procent (281: - per timma 2019) utifrån nämndens beslut men med möjlighet för privata utförare av personlig assistans att ges ökad ersättning när privata utförare kan uppvisa högre kostnader än 93,75 procent av den statliga assistansersättningen. Beslutet togs utifrån att Socialnämnden 2016 beräknade att förändringen skulle medföra en kostnadsbesparing om 0,9 mnkr.
BeredningFörvaltningen har i skrivelse daterad xx lämnat följande yttrande:
Mellan 2016 och 2020 har pris- och löneökningar ökat med cirka 10 procent medan den statliga schablonen för assistansersättning endast ökat med 5,3 procent. Den låga uppräkningen i förhållande till pris- och löneökningar medför att färre privata utförare är villiga att utföra personlig assistans till en ersättning som är lägre än den statliga schablonen för assistansersättning.
I nuläget ansöker sex av totalt 19 ärenden med personlig assistans enligt LSS i privat regi om förhöjd ersättning vilket medför en tilläggsersättning om cirka 0,3 mnkr per år. Därtill krävs en stor administrativ insats att hantera ansökningar om förhöjd ersättning som lågt beräknat uppskattas till 0,2 årsarbetare (cirka 0,1 mnkr) per år.Den största ekonomisk farhågan är dock att när privata utförare har svårt att ekonomiskt klara sina uppdrag finns i nuläget en betydande risk att Alingsås kommun kommer överta utförandet av personlig assistans i några av de nu pågående 19 ärendena. Utifrån att kommunala avtal är fördyrande kring jourersättning, heltidsmått med mera riskerar detta medföra kostnadsökningar för Alingsås kommun om 0,3 – 0,5 mnkr per övertaget ärende beroende på omfattning.
Utifrån den aktuella situationen förslår nämnden att besluta att justera ersättningen till de privata utförarna av personlig assistans enligt LSS till att följa statlig schablon för assistansersättning. -
Vård- och omsorgsnämnden har tidigare fattat beslut om att förvaltningen ska arbeta utifrån individens behov i centrum, IBIC, som är ett behovsinriktat systematiskt arbetssätt.
Som ett första steg i införandet har en mall för behovsbedömning tagits fram och riktlinjer för biståndsbedömning har uppdaterats och anpassats efter IBIC. Vård- och omsorgsnämnden har delegerat beslutanderätten i individärenden enligt 4 och 5 kap socialtjänstlagen, SoL till biståndshandläggare, avdelningschef myndighetsavdelningen och enhetschef i beredskap.
Riktlinjer för biståndsbedömning är ett komplement till gällande lagstiftning, Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd mm. Om individuella särskilda skäl föreligger, kan biståndshandläggaren göra avsteg från riktlinjerna efter samråd med avdelningschef. Skälet till bedömningen ska framgå i utredningen.
BeredningFörvaltningen har i skrivelse daterad XX lämnat följande yttrande:
Vid sitt sammanträde 2017-03-27 § 23, beslutade vård- och äldreomsorgsnämnden att anta förvaltningens förslag till nya biståndsriktlinjer som anpassats efter IBIC, men med tillägget att avsteg från riktlinjerna ska återrapporteras till nämnden två gånger per år. Återrapportering av beslut över biståndsriktlinjer under tiden 2019-05-01 tom 2019-10-31 består av 33 beslut:- två beslut gäller extra promenader som ska bidra till att bibehålla rörelseförmåga, motverka isolering, inaktivitet och social isolering.
- fem beslut gäller ledsagning till sjukvårdsinrättningar.
- ett beslut gäller ledsagning till aktivitet.
- ett beslut gäller avlösning i hemmet upp till 20 timmar för maka då brukaren bedöms vara i livets slutskede.
- tio beslut gäller utökning av tvätt och städ på grund av inkontinens och synnedsättning.
- nio beslut om förlängd korttidsboende där orsaken är att det saknats lediga tider för uppföljning på grund av sjukfrånvaro.
- fyra beslut om förlängt korttidsboende på grund av palliativ vård och ovisshet om när brukaren kan skrivas ut.
- ett beslut rör en person inom LSS som behövde korttidsboende under fyra veckor på grund av operation.
Nästa återrapportering sker 2020-04-30. -
Vård-och äldreomsorgsnämnden har att fatta beslut om sammanträdesdagar under året för vård-och äldreomsorgsnämnden, arbetsutskottet och FSG.
BeredningFörvaltningen har i yttrande daterat XX upprättat följande förslag på sammanträdesdatum för nämnd, arbetsutskott, presidie och FSG (förvaltningens samverkansgrupp) enligt följande:
MÅNAD
PRESIDIUM
VONAU
FSG
VON
Inl tj skrivelse
JAN
13 må
13 må
20 må
27 må
2 jan
FEB
4 ti
4 ti
10 må
17 må
23 jan
MARS
10 ti
10 ti
16 må
23 må
27 feb
APR
6 må
6 må
20 må
27 må
26 mar
MAJ
4 må
4 må
11 må
12 ti
23 apr
JUN
2 ti
2 ti
8 må
16 ti
22 maj
JUL
-
-
-
-
-
AUG
10 må
10 må
17 må
31 må
30 jul
SEP
8 ti
8 ti
14 må
28 må
27 aug
OKT
13 ti
13 ti
19 må
26 må
1 okt
NOV
10 ti
10 ti
16 må
30 må
29 okt
DEC
8 ti
8 ti
14 må
21 må
26 nov
Sammanträdestider
VONAU sammanträder på måndagar eller tisdagar kl 14:30 i lokal Silvia om inget annat anges i kallelse.
VON sammanträder på måndagar, förutom i maj och i juni då sammanträdena hålls på tisdagar, kl 14:00 i lokal Sunnerö om inget annat anges i kallelse.
Presidier äger rum på måndagar eller tisdagar före AU kl 13:00-14:30 på förvaltningschefens kontor om inget annat meddelas.
FSG sammanträder på måndagar kl 10:00 i lokal Silvia om inget annat anges i kallelse.