Möte 2025-06-11
-
Enligt Alingsås styrmodell (KF 2024-11-06, §149) ska kommunens nämnder årligen ta fram en genomlysning av sin verksamhet. I genomlysningen ska nämnderna analysera hur dess verksamheter bidrar till kommunens mål att bli Sveriges mest effektiva kommun. Nämnderna ska även se över organisation, gränsdragningar och om förvaltningens arbete kan genomföras på ett mer effektivt sätt. Det ska även genomföras ett arbete för att samordna resurser och roller på ett mer effektivt sätt i både kommunkoncernen som helhet, inom kommunen och mellan de olika nämnderna.
Förvaltningens yttrande
Socialnämnden har stora behov av att frigöra medel och effektivisera arbetet kommande år för att kunna möta växande behov i befolkningen, svårigheter i kompetensförsörjning och möjliggöra en omställning av verksamheten i samband med implementeringen av den nya socialtjänstlagen. Den nya lagen ställer krav på socialtjänsten att bli mer förebyggande och lätt tillgänglig. Under åtminstone en omställningsperiod kommer det finnas puckelkostnader utgjort av fortsatta stora behov av tung myndighetsutövning parallellt med uppstartskostnader av riktat förebyggande verksamhet.
Denna genomlysningen avgränsas till två av nämndens verksamhetsområden, ekonomiskt bistånd och arbetsmarknadsverksamhet samt barn- och ungdomsvård.
Genomlysningen presenterar ett antal möjligheter till kostnadsbesparande effektiviseringsmöjligheter inom genomlysta områden.Bilagor
-
464kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Riksdagen tog den 20 maj 2025 beslut om ny socialtjänstlag som träder i kraft den 1 juli 2025 varför en översyn av socialnämndens styrande dokument har gjorts. Socialnämnden beslutade om reviderad delegationsordning för 2025, 2024-12-10 § 58, dnr 2024.115 SN vilken behöver revideras för att överensstämma med ny socialtjänstlag.
Förvaltningens yttrande
Nuvarande delegationsordning har reviderats avseende laghänvisningar, justering av delegationsnivå och redaktionell ändring i texten för att överensstämma med ny socialtjänstlag. Vidare har viss justering av delegationsnivå och behov av förtydliganden gjorts, där delar har flyttats för att öka tydligheten.
Nuvarande delegationsordning med rödmarkerade föreslagna ändringar och justeringar samt överstruken text för den text som ska tas bort bifogas.
Den reviderade delegationsordningen föreslås gälla från och med 2025-07-01 när ny socialtjänstlag träder i kraft.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Den 20 maj 2025 tog riksdagen (SoU23) beslut om ny socialtjänstlag och att lagen träder i kraft den 1 juli 2025. Den nya socialtjänstlagen innebär bland annat högre krav på socialtjänsten att arbeta förebyggande, med tidiga insatser och verksamheten ska vara lätt tillgänglig. Kommunerna ges också befogenhet att besluta att insatser kan erbjudas utan individuell behovsprövning.
Möjligheten för socialnämnden att tillhandahålla insatser för personliga behov till enskilda utan individuell behovsprövning syftar till att ge socialtjänsten bättre förutsättningar för att erbjuda tidiga och förebyggande insatser. Genom att tillhandahålla insatser till enskilda på ett förenklat sätt är tanken att socialtjänsten ska nå invånare tidigt och därigenom motverka behov av mer omfattande insatser. Möjligheten syftar bland annat till att ge socialtjänsten ytterligare ett verktyg för att komma i kontakt med enskilda som i dag är svåra att nå. Genom att tillhandahålla insatser utan individuell behovsprövning sänks trösklarna för enskilda att uppsöka och ta emot hjälp. Att den enskilde kan påbörja en insats, när han eller hon är motiverad till förändring, bidrar till sänkta trösklar.
Insatser utan individuell behovsprövning ska vara ett komplement till nuvarande ordning med beslut om insatser. Utförare ska ha en skyldighet att informera om rätten att ansöka om insatser. Insatserna omfattas av krav på dokumentation, men socialnämnden får, om det finns särskilda skäl, bestämma att uppgifter som kan röja den enskildes identitet inte ska dokumenteras vid en insats utan individuell behovsprövning. Ett sådant beslut gäller då alla som deltar i en viss insats.
Förvaltningens yttrande
Förvaltningen har gjort en genomlysning av de insatser som nämnden redan idag erbjuder utan individuell behovsprövning. Det är allmänt riktade insatser som erbjuds på service enligt nuvarande socialtjänstlag. Med ny socialtjänstlag tas denna möjlighet bort, då socialnämnden framåt får besluta om såväl allmänt riktade insatser som enskilt riktade insatser. För att nuvarande insatser fortsatt ska kunna erbjudas utan individuell behovsprövning när den nya socialtjänstlagen träder i kraft behöver socialnämnden ta beslut om riktlinjer för insatser utan individuell behovsprövning.
Förvaltningen föreslår också att fler insatser ska erbjudas utan individuell behovsprövning. Detta avser följande insatser, Rådgivning vid våld i nära relation, Boendecoachning för bostadslösa, Krisstöd placerat barn, Efter barnförhöret och Familjebehandling.
Enligt ny socialtjänstlag omfattas alla insatser av dokumentationskrav och uppföljning av genomförandet, vilket inte är fallet idag. I ny socialtjänstlag finns två undantag reglerade, enligt 14 kap. 4 § socialtjänstlagen undantas insatsen rådgivning för uppgifter om personliga förhållanden och enligt 14 kap. 5 § socialtjänstlagen kan socialnämnden om det finns särskilda skäl besluta att uppgifter som kan röja den enskildes identitet, personuppgifter, inte ska dokumenteras.
Förvaltningen har bedömt att det finns särskilda skäl för att undanta insatser från dokumentationskravet avseende personuppgifter enligt 14 kap. 5 § socialtjänstlagen, vilket framgår i förteckningen av insatser i föreslagna riktlinjer för insatser utan individuell behovsprövning och avser insatser för anhörigstöd och mötesplatser. Bedömning av de särskilda skälen är att skälen för att göra undantag från dokumentationskravet väger tyngre än behoven att kunna följa upp insatsen på individnivå. Utifrån målgruppens behov av anonymitet bedöms det inte lämpligt att dokumentera uppgifter som kan kopplas till enskilda individer. Det bedöms inte heller behövligt utifrån syftet med insatsen.
Förvaltningen har utgått från förarbetena till ny socialtjänstlag för bedömningen av särskilda skäl. Där framgår att vad som utgör särskilda skäl ska bedömas utifrån insatsens syfte och karaktär, ett undantag kan vara motiverat för att öka möjligheten att nå utsatta grupper om de har möjlighet att delta anonymt. Vidare kan undantag vara motiverat när öppna verksamheter är utformade som mötesplatser där det inte är lämpligt eller behövligt att dokumentera personuppgifter.
Förslag på riktlinjer för insatser utan individuell behovsprövning, med förteckning över föreslagna insatser, bifogas.Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden fattar beslut om dag och tid för sina och arbetsutskottets sammanträdesdagar enligt 6 kap. 23 § kommunallagen. Sammanträden ska hållas om minst en tredjedel av nämndens ledamöter begär det eller om ordförande anser att det behövs.
Socialnämnden sammanträder en gång i månaden med uppehåll över sommaren. Socialnämndens arbetsutskott har tidigare haft sammanträde en gång i månaden med sommaruppehåll. För att minska behovet av extrainsatta arbetsutskottsmöten så beslutade socialnämnden 2024-10-22 § 49 att socialnämndens arbetsutskott ska sammanträda två gånger i månaden, med start 8 januari 2025. Beslutet inkluderade utvärdering av mötesfrekvensen vid halvårsskiftet.
En sammanställning och jämförelse av totala arbetsutskottsmöten, både ordinarie och extrainsatta möten har gjorts under maj månad 2025. Sammanställningen visar följande:
· Under perioden 2024-01-01-2024-05-29:
6 ordinarie SNAU och 7 extra SNAU = totalt 13 möten
· Under perioden 2024-05-29-2024-12-31:
6 ordinarie och 11 extra = totalt 17 möten
· Under perioden 2025-01-01-2025-05-29:
10 ordinarie och 2 extra = totalt 12 möten.
Uppgifterna ovan visar att förtätningen av antalet möten för socialnämndens arbetsutskott inte har medfört ett utökat antal möten totalt, utan snarare har bidragit till en minskning.
Förvaltningens yttrande
Det är förvaltningens samlade bedömning att mötesförtätningen under våren 2025 har medfört bättre möjlighet till hushållning med både ledamöternas tid och förvaltningens resurser. Förvaltningen ser även att den planerade mötestiden för socialnämndens sammanträden kan kortas ner till två timmar per tillfälle, då det endast har förekommit vid ett tillfälle under senaste året att socialnämndens arbetsutskott har haft sammanträde som överskrider två timmar.
Beredning
Sammanträde med socialnämndens arbetsutskott (SNAU) föreslås hållas följande onsdagar kl. 09.00 Vid utökat SNAU hålls ordinarie SNAU-sammanträde kl. 13.00.
13 augusti3 september
17 september (endast individärenden)
8 oktober (utökat AU väsentlighet- och riskanalys)
29 oktober
12 november (utökat AU budgetberedning)
26 november
17 december (endast individärenden)
7 januari 2026
21 januari 2026
Socialnämndens ordförande har vidare bedömt att det inte finns tillräckliga ärenden för att genomföra socialnämndens sammanträde den 26 augusti 2025. Därför föreslås att sammanträdet den 26 augusti ställs in och att eventuella ärenden behandlas vid efterföljande sammanträde.
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-