Möte 2025-09-01
-
A/ Reviderade ägardirektiv för fastighetskoncernen Alingsåshem
B/ Reviderad låneram Alingsås kommun
C/ Genomlysning kommunstyrelsen 2025-2026
D/ Ansökan om investeringsbidrag gällande konstgräs på Östlyckevallen - Holmalund City FF
E/ Svar på initiativärende till kommunstyrelsen gällande beslut om generell avvikelse från regler om dygnsvila för personlig assistans – Martin Lindberg (V)
F/ Kommundirektörens information
G/ GR-information och övrig information
-
Bilagor
-
204kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
497kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
9
Svar på initiativärende till kommunstyrelsen gällande beslut om generell avvikelse från regler om dygnsvila för personlig assistans – Martin Lindberg (V)
Bilagor
-
261kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
189kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
745kb Ladda ner dokument
-
414kb Ladda ner dokument
-
922kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
388kb Ladda ner dokument
-
21mb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
201kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
861kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
25mb Ladda ner dokument
-
-
20
Redovisning av delegeringsbeslut
-
21
Meddelanden
-
A/ Reviderade ägardirektiv för fastighetskoncernen Alingsåshem
B/ Reviderad låneram Alingsås kommun
C/ Genomlysning kommunstyrelsen 2025-2026
D/ Ansökan om investeringsbidrag gällande konstgräs på Östlyckevallen - Holmalund City FF
E/ Svar på initiativärende till kommunstyrelsen gällande beslut om generell avvikelse från regler om dygnsvila för personlig assistans – Martin Lindberg (V)
F/ Kommundirektörens information
- Information om 100 företagsbesök på en vecka under vecka 47
G/ GR-information och övrig information
- Vice ordförande Anton César informerar om GRs årliga näringslivsdag den 29 augusti
-
Kommunfullmäktige beslutade den 25 oktober 2024, § 188 om revidering av arbetsordning för kommunfullmäktige. Det har uppstått behov att se över nuvarande arbetsordning utifrån hantering av interpellationer, talarordning vid kommunfullmäktiges sammanträde och införande av ordningsregler.
Kommunfullmäktiges presidium har gett i uppdrag till kommunledningskontoret att ta fram ett förslag på en reviderad arbetsordning.
Beredning
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 12 augusti 2025 lämnat följande yttrande:
Föreslagna ändringar framgår av bilagan, Förslag till revidering av kommunfullmäktiges arbetsordning. I bilagan är tillkommande text markerad med gul bakgrund och text som föreslås tas bort är överstruken.I § 27, som reglerar talarordningen och ordning vid sammanträden, föreslås ett tillägg som innebär att kommunfullmäktiges ordförande i undantagsfall kan ge ordet till en nämnd- eller kommunstyrelsens ordförande för föredragning av ett ärende. Detta utgör då ett undantag från principen att ordet ges till deltagarna i den ordning de har anmält sig. Ett tillägg har även införts som avser ordningsregler för kommunfullmäktiges sammanträden.
Det finns en otydlighet i den nuvarande arbetsordningen om vem som kan interpelleras. För att tydliggöra detta i arbetsordningen föreslås ett tillägg i § 34, där det framgår att interpellationer även får ställas till ordföranden i styrelse, nämnd, utskott, förbund eller bolag, samt till vice ordförande i dessa organ, när det gäller frågor där denne har fullgjort ordförandens uppgifter. Arbetsordningen ändras även så att interpellationer ska lämnas in senast 14 dagar före sammanträdet, vilket möjliggör att både interpellationen och svar på interpellationen kan behandlas vid samma sammanträde.
I § 35 har text lagts till för att förtydliga hanteringen av frågor som ställs i kommunfullmäktige.
Kommunledningskontorets förslag har stämts av med kommunfullmäktiges presidium och samtliga gruppledare i kommunfullmäktige.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har den 20 augusti 2025, § 122 behandlat ärendet och föreslagit att kommunledningskontorets förslag till beslut bifalls.
Bilagor
-
187kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Tekniska nämnden behandlade den 16 juni 2025, § 29 ärendet om VA-taxa för år 2026 och föreslog kommunfullmäktige att fastställa taxan. Förslaget innebär en höjning av brukningsavgifterna med 5 procent (undantaget § 14 och § 16 vilka föreslås höjas med 0,3 procent respektive 0,0 procent) och att anläggningsavgiften behålls oförändrad.
Brukningsavgiften är den löpande avgift som abonnenterna betalar för nyttjande av den allmänna vatten- och avloppsanläggningen. Brukningsavgiften föreslås höjas med 5 procent för att täcka VA-verksamhetens kostnader för år 2026. För en genomsnittsvilla (typhus A) innebär detta en höjning om 58 kr per månad inklusive moms och en total månadskostnad om 1 231 kr inklusive moms. För ett flerbostadshus (typhus B, med 15 lägenheter) innebär den nya avgiften en total månadskostnad om 12 076 kr inklusive moms.
Behovet att höja brukningsavgiften förklaras till största delen av en förväntat högre investeringstakt kommande år, med ökade kostnader för avskrivningar, räntor och personal som följd. För att finansiera investeringsprojekten bedöms belåningen behöva öka, vilket medför ökade avskrivnings- och räntekostnader. Räntekostnaderna påverkas därtill av att den budgeterade internräntan för år 2026 är högre än för år 2025. Vidare, för att kunna hantera investeringsbehovet bedöms VA-avdelningens projektenhet behöva utöka sin bemanning, vilket för med sig ökade personalkostnader.
Undantaget från den föreslagna generella höjningen av brukningsavgiften (5 procent) är avgiften för dagvatten från huvudgator, allmän platsmark och trafikverkets vägar (§ 14 i VA-taxan), som föreslås höjas med 0,3 procent enligt konsumentprisindex (KPI). Avgiften för andra avgifter (§ 16 i VA-taxan) föreslås också vara undantagen från den generella höjningen, och behållas oförändrad.
Anläggningsavgiften är den engångskostnad som abonnenterna betalar för att ansluta till den allmänna vatten- och avloppsanläggningen. Anläggningsavgiften regleras enligt gällande taxa med ett medelvärde för tre grupper inom entreprenadindex. Under perioden april 2024 till april 2025 har detta medelindex gått ner med 2,8 procent. Tekniska nämnden föreslår trots detta att anläggningsavgiften ska behållas oförändrad inför 2026 då kostnaderna för Alingsås kommuns VA-verksamhet inte beräknas följa medelindexet och minska. För en genomsnittsvilla (typhus A) innebär detta att anläggningsavgiften ligger kvar på 274 540 kr inklusive moms, och att anläggningsavgiften för ett flerbostadshus (typhus B) ligger kvar på 1 027 145 kr inklusive moms.
Beredning
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 11 augusti 2025 lämnat följande yttrande:Kommunledningskontoret har tagit del av tekniska nämndens förslag gällande VA-taxa för år 2026 och har inget att erinra mot förslaget. Med beaktande av det underhålls- och investeringsbehov som VA-verksamheten i Alingsås kommun har framför sig bedömer kommunledningskontoret att tekniska nämndens föreslagna avgiftshöjningar är rimliga.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har den 20 augusti 2025, § 124 behandlat ärendet.
Bilagor
-
190kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
374kb Ladda ner dokument
-
-
Bygg- och miljönämnden beslutade vid sitt sammanträde den 17 juni 2025, § 56 att föreslå kommunfullmäktige att fastställa taxa för tillsyn avseende områdena alkohol, tobak, tobaksliknande produkter, receptfria läkemedel samt folköl.
Bakgrunden till översynen är dels förändrad lagstiftning rörande gårdsförsäljning av alkohol, dels behovet av att taxans avgifter bättre ska spegla faktisk handläggningstid per ärende. Under våren 2025 har bygg- och miljönämnden därför genomfört en översyn av den gällande taxan.
Bygg- och miljönämnden föreslår följande ändringar:
- Att timavgiften per timme tillsynstid uppräknas med prisindex för kommunal verksamhet (PKV) till 1 310 kronor per timme.
Förändringar för stadigvarande serveringstillstånd (tabell 1a):
- Att prövningsavgiften för ansökan om stadigvarande serveringstillstånd för provsmakning vid tillverkningsstället (med en handläggningstid om 9 timmar) avskaffas och att ärenden av den typen istället hanteras inom ramen för avgiftskategorin ansökan om stadigvarande serveringstillstånd, vars handläggningstid behålls oförändrad till 10 timmar.
- Att införa prövningsavgift gällande ansökan om stadigvarande tillstånd för gårdsförsäljning av alkohol, med en handläggningstid om 10 timmar, vilket är samma handläggningstid som för ansökan om stadigvarande serveringstillstånd.
- Att vad gäller ändring i stadigvarande serveringstillstånd (inklusive gårdsförsäljning), att handläggningstiden för tillfälligt utökat serveringstillstånd eller tillfälligt ändrat serveringstillstånd höjs från tidigare 1 timme respektive 2 timmar, till 3 timmar. Handläggningstiden för stadigvarande ändring i serveringstillstånd föreslås behållas oförändrad (5 timmar).
- Att prövningsavgifterna vid anmälan om ny PBI som inte är ägare eller sitter i styrelsen; vid ändrade förutsättningar i bolaget (ändringar i bolagets styrelse); samt vid ändrad bolagsform (juridisk person) avskaffas och att ärenden av sådana typer istället hanteras inom ramen för en ny avgiftskategori – ändrade ägarförhållanden/ändring i bolag – med en handläggningstid om 6 timmar (jämfört med tidigare 4 timmar respektive 6 timmar och 5 timmar).
Förändringar för tillfälliga serveringstillstånd (tabell 1b):
- Att handläggningstiden för tillfälligt serveringstillstånd till slutna sällskap höjs från 1 timme till 2 timmar.
Förändringar för övriga prövningsavgifter (tabell 1c):
- Att prövningsavgiften avseende kategorin kunskapsprov, slutna sällskap per provtillfälle och person, med 2 handläggningstimmar, avskaffas.
- Att de båda kategorierna påminnelseavgift 1 för restaurangrapport och påminnelseavgift 2 för restaurangrapport, med vardera 1 handläggningstimme, ersätts av kategorin påminnelseavgift för restaurangrapport, med 1 handläggningstimme.
Förändringar för prövningsavgifter folköl, tobak och liknande produkter, tobaksfria nikotinprodukter (tabell 2):
- Att handläggningstiden för detaljhandelstillstånd för försäljning av tobaksvaror höjs från 9 timmar till 10 timmar.
- Att prövningsavgiften avseende kategorin anmälan ändrad bolagsform (juridisk person) – tobak, med 5 handläggningstimmar, avskaffas.
Förändringar för tillsynsavgifter folköl, tobak och liknande produkter, tobaksfria nikotinprodukter samt vissa receptfria läkemedel (tabell 4):
- Att införa en ny tillsynsavgift för gårdsförsäljning av alkohol, med en handläggningstid om 5 timmar.
Beredning
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 11 augusti 2025 lämnat följande yttrande:Kommunledningskontoret har tagit del av bygg- och miljönämndens förslag till taxa för alkohol, tobak, tobaksliknande produkter, receptfria läkemedel samt folköl och har inget att erinra mot förslaget utan rekommenderar att ny taxa fastställs.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har den 20 augusti 2025, § 125 behandlat ärendet och föreslagit att kommunledningskontorets förslag till beslut bifalls.
Bilagor
-
204kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
497kb Ladda ner dokument
-
Tekniska nämnden har till kommunstyrelsen inkommit med ett ärende gällande utvidgning av verksamhetsområde för allmän dricksvatten-, spillvatten- och dagvattenanläggning inom Edsås. Tekniska nämnden beslutade den 19 maj 2025, § 22 att föreslå att utvidga verksamhetsområde i Edsås i enlighet med bifogat underlag och skicka vidare för fastställande i kommunfullmäktige.
Utvidgning av verksamhetsområde för allmän dricksvatten-, spillvatten- och dagvattenanläggning är av principiell karaktär och ärendet beslutas därmed slutligen av kommunfullmäktige.
Beredning
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 12 augusti 2025 lämnat följande yttrande:Kommunledningskontoret har tagit del av samtliga handlingar för utvidgning av verksamhetsområde och har inga synpunkter.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har den 20 augusti 2025, § 123 behandlat ärendet.
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Nuvarande ägardirektiv för Fastighetskoncernen Alingsåshem AB godkändes av kommunstyrelsen den 6 maj 2024, § 70. Ägardirektiven för Alingsåshem AB och Alingsåshem lokaler AB godkändes av kommunfullmäktige den 29 maj 2024, § 89. Samtliga ägardirektiv fastställdes därefter på en extra bolagsstämma för fastighetskoncernen den 13 maj 2024.
AB Alingsås Rådhus bereder enligt Alingsås kommuns företagspolicy ärenden avseende dotterbolagens ägardirektiv samt bolagsordningar.
AB Alingsås Rådhus har den 20 augusti 2025, § 18 behandlat ärendet.
Beredning
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 13 augusti 2025 lämnat följande yttrande:
Förslagen på reviderade ägardirektiv har diskuterats och förankrats med de berörda bolagen. Kommunledningskontoret bedömer att de reviderade ägardirektiven är av principiell karaktär, vilket innebär att de ska beslutas i kommunfullmäktige.De största förändringarna i förslaget till nya ägardirektiv är inom bolaget Alingsåshem AB. Nuvarande ägardirektiv syftade till att bolaget inte hade några krav på sig för nybyggnation utan ska förvalta nuvarande bestånd med befintliga medel, utan upplåning. Förslag till reviderade ägardirektiv öppnar upp för nyupplåning och byggnation inom Alingsåshem AB. Exempelvis föreslås skrivningen nedan läggas till:
”Bolaget bör långsiktigt öka sitt lägenhetsbestånd i takt med att Alingsås växer, målbilden är en marknadsandel på 40–50 % av hyresrätterna.”
Nuvarande andel är 42 %.
Vidare föreslås att kraven på social och miljömässig hållbarhet ska ökas för samtliga bolag inom koncernen, samt att det tydliggörs att Alingsåshem AB som en del i arbetet med social hållbarhet ska erbjuda förturer till kommunen.
Det föreslås även en justering i skrivningen kring fullmäktiges ställningstagande. I förslag till reviderade ägardirektiv för Alingsåshem AB föreslås följande skrivning:
”Transaktioner (köp och försäljningar) av större vikt definieras som mer än två procent av fastighetsbeståndet per tillfälle och ska därför godkännas av kommunfullmäktige.”
Det ska jämföras med tidigare skrivning som löd enligt nedan:
”Innan beslut om större försäljningar fattas krävs godkännande från kommunfullmäktige. Större försäljningar definieras som fler än 40 lägenheter årligen. I det fall bolaget har för avsikt att förvärva eller avyttra fastighet, mark, bolag eller liknande till ett värde överstigande 10 miljoner kronor, eller förvärv/avyttringar av strategisk karaktär, ska det föregås av en dialog med presidiet i AB Alingsås Rådhus.”
I övrigt har det gjorts mindre redaktionella förändringar i förslag till ägardirektiv för Fastighetskoncernen Alingsåshem AB. Det föreslås även mindre justeringar i ägardirektivet för Alingsåshem lokaler AB för att det ska harmonisera med de nya skrivningarna i ägardirektivet för Alingsåshem AB kring exempelvis social hållbarhet.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har den 20 augusti 2025, § 126 behandlat ärendet och föreslagit att kommunledningskontorets förslag till beslut bifalls.
Bilagor
-
198kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade den 26 februari 2025, § 3 att höja kommunens låneram från 5 miljarder kronor till 7 miljarder kronor. Förslag på reviderade ägardirektiv för bolagen inom fastighetskoncernen medför behov av att öka denna låneram ytterligare.
Nuvarande låneram är på 7,0 miljarder kronor och nuvarande låneskuld är på ungefär 3,8 miljarder kronor. Fram till och med år 2030 beräknas kommunen behöva uppta lån om ungefär 2,5 miljarder kronor, främst kopplat till det stora reningsverksprojektet. Fastighetskoncernen Alingsåshem har behov av att uppta lån om ungefär 1,4 miljarder kronor till och med år 2030 utifrån förslag på nya ägardirektiv. Alingsås Energi har behov av att uppta lån om ungefär 0,3 miljarder kronor till och med år 2030. Moderbolaget AB Alingsås Rådhus har inga behov av nyupplåning. Sammantaget gör det att bedömd låneskuld vid utgången av 2030 blir ungefär 8 miljarder kronor. Det finns självfallet stor osäkerhet i denna bedömning eftersom den sträcker sig över fem år.
Beredning
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 13 augusti 2025 lämnat följande yttrande:
Förslag till reviderade ägardirektiv för Alingsåshem AB innebär behov av att öka kommunkoncernens låneskuld. Detta då bolaget ges möjlighet att öka fastighetsbeståndet i takt med att Alingsås växer.När låneramen höjdes till 7,0 miljarder kronor var det beräknat på en finansiering till och med år 2029. Nu är beräkningen till och med år 2030. Det innebär bland annat att kommunens egna lån beräknas öka med ungefär en halv miljard ytterligare till följd av investeringarna i reningsverket och VA-infrastrukturen, jämfört med beräkningen som baserades på år 2029.
Kommunen har för tillfället en genomsnittlig räntenivå på låneportföljen på 2,3 procent och den förväntas stiga till ungefär tre procent inom en treårsperiod. Kommunen har idag en välstrukturerad låneportfölj med fasträntelån och utan räntederivat där ungefär 20 procent av lånen förfaller varje år under kommande femårsperiod med ett förfallodatum på våren och ett på hösten. Det innebär en genomsnittlig ränte- och kapitalbindning på ungefär 2,5 år. För att ytterligare sprida riskerna för snabba ränteförändringar kommer kommunledningskontoret att sprida ut låneförfallen till fler gånger per år i samband med att skuldportföljen ökar i storlek.
Kommunledningskontoret föreslår en höjd låneram till 8,0 miljarder kronor för att möjliggöra större investeringar inom kommunkoncernen och säkra dess finansiering fram till och med år 2030. Det innebär också att Alingsåshem AB får bättre möjligheter att över tid utveckla och ta god hand om sitt fastighetsbestånd, vilket stärker kommunkoncernens tillgångar.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har den 20 augusti 2025, § 127 behandlat ärendet.
Bilagor
-
184kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Den 1 juli 2018 kompletterades kommunallagen med en generell rätt till kommunal avtalssamverkan. Genom avtalssamverkan kan kommunen överlåta utförandet av sina uppgifter till någon annan kommun eller region. Den nämnd som kommunfullmäktige tilldelat ansvar för uppgiften, genom reglemente, har kvar ansvaret för verksamheten men att den faktiska verksamheten och uppgifterna bedrivs i en annan kommun. Samverkansformen innebär också en möjlighet att delegera beslutanderätt till en anställd i den utförande kommunen. Kommunstyrelsen ska årligen rapportera till kommunfullmäktige om kommunens avtalssamverkan enligt 9 kap 38 § kommunallagen.
Samverkan som sker genom kommunalförbund redogörs inte. Inte heller redogörs samverkansavtal som reglerar ett gemensamt åtagande utifrån gemensamt ansvar mellan kommun och region (exempelvis samverkan om Mini-Maria) eller samarbeten med ideella organisationer.
Beredning
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 12 augusti 2025 lämnat följande yttrande:
Kommunledningskontoret har sammanställt samtliga kommunens samverkansavtal, se bilaga - Rapport över avtalssamverkan i Alingsås kommun 2024. Redogörelsen upptas nämndvis och beskriver avtalsparter, vilka uppgifter och tjänster som avtalet omfattar samt om extern delegation förekommer.Kommunstyrelsens arbetsutskott har den 20 augusti 2025, § 128 behandlat ärendet.
Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
§ 155
Svar på initiativärende till kommunstyrelsen gällande beslut om generell avvikelse från regler om dygnsvila för personlig assistans – Martin Lindberg (V)
Martin Lindberg (V) har den 7 april 2025 lämnat ett initiativärende till kommunstyrelsen gällande införandet av generell avvikelse från regler för dygnsvila för personlig assistans. I initiativärendet föreslås att:
- Kommunstyrelsen beslutar om generell avvikelse från de nya bestämmelserna om dygnsvila för assistenter* i vård- och omsorgsförvaltningen inom verksamheten personlig assistans.
- Kommunstyrelsen beslutar om generell avvikelse från bestämmelserna om dygnsvila för personliga assistenter i samband med assistansanvändares resor inom verksamheten personlig assistans.
Kommunstyrelsen beslutade den 5 maj 2025, § 87 att överlämna ärendet till kommunledningskontoret för beredning.
*Det har uppdagats att vänsterpartiet i sitt initiativ skrivit "assistansanvändare" istället för "assistenter". KSO och kommunledningen har valt att tolka detta som en ren felskrivning då syftet med initiativet är klarlagt i övrigt.
Beredning
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 13 augusti 2025 lämnat följande yttrande:Huvudregeln är att alla medarbetare inom kommunal sektor ska ha minst 11 timmars sammanhängande dygnsvila under varje 24-timmarsperiod, enligt nya bestämmelser som trädde i kraft den 1 oktober 2023 respektive den 1 februari 2024. Reglerna för dygnsvila grundas på EU-direktiv, lagstiftning och kollektivavtal. Det innebär att alla arbetspass ska vara följt av en period av dygnsvila. Det finns viss möjlighet till undantag från reglerna i Allmänna bestämmelser och denna möjlighet är mycket restriktiv och kan endast bli aktuell i verksamheter som har uppdrag att skydda liv, hälsa och säkerhet. Varje undantag förutsätter dessutom att det inte är möjligt att klara bemanningen på annat sätt. Utgångspunkt är att Alingsås kommun ska följa EU-direktiv, gällande lagstiftning och kollektivavtal.
Enligt Allmänna bestämmelser Bilaga J inom funktionshinderområdet har arbetsgivaren möjlighet att besluta om arbetspass som överstiger 20 timmar om det är nödvändigt för att säkerställa den enskildes rättigheter och friheter som följer av Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Beslut om sådan avvikelse kan endast fattas då inga andra rimliga åtgärder står till buds. Exempelvis när den enskilde planerar en resa eller aktivitet där avlösning mellan arbetstagare inte är möjlig eller rimlig. Kommunstyrelsen har den 2 juni 2025, § 114 beslutat om generell avvikelse från dygnsvila inom funktionshinderområdet i Bilaga J i samband med resor.
Kommunledningskontoret gör i dialog med vård- och omsorgsförvaltningen bedömningen att det är problematiskt att fatta generella beslut om avvikelser från dygnsviloreglerna för samtliga medarbetare inom LSS-området och assistansberättigade. Varje enskilt ärende måste beaktas och i varje fall ska samtliga möjligheter att säkerställa bemanning utan att inskränka arbetstagares rätt till dygnsvila vara uttömda innan ett eventuellt beslut om avvikelse kan övervägas. Vidare ska de åtgärder som vidtagits för att efterleva dygnsviloregler redogöras för Centrala parters arbetstidnämnd.
Vid en jämförelse av andra kommuner inom området har kommunen en högre andel assistansärenden och en högre andel ärenden som följer Bilaga J, samt en högre andel avvikelser mot dygnsvila i förhållande till andel invånare och andel assistansärenden. Detta kan tyda på att assistansärenden med avvikelse mot dygnsvila inom kommunen redan ligger inom avtalets syfte och är tillräckligt omfattande med befintligt arbetssätt för hantering av avvikelser.
Ett beslut om avvikelser gäller under 12 månader och under denna tid ska det undersökas om det finns andra åtgärder som kan vidtas för att förlägga arbetstiden utan att tillämpa avvikelsen.
För att möta de enskildas behov och rätt till ett självständigt liv förordar vård- och omsorgsförvaltningen istället en möjlig avvikelse gällande dygnsvila för anställda inom personlig assistans primärt kopplat till följande specifika scenarier:
- Vid helger, storhelger och semesterperioder då de enskilda inte har daglig verksamhet eller sysselsättning.
- Vid sjukdom hos de enskilda då de behöver vara hemma från sin dagliga verksamhet eller sysselsättning.
- Under kortare utredningsperiod vid enskilds förändrade mående som kan hänföras till schemaförutsättningar och personalbyten.
- Vid sjukhusvistelse, i de fall de enskilda har en komplex diagnos som kräver ingående kunskap om både kommunikation och specifika beteenden vilket kräver närvaro av personliga assistenter.
- I anslutning till APT och verksamhetsmöte, samt utbildningsdagar.
I de fall en avvikelse enligt ovanstående punkter ska beslutas ska det framgå att sedvanlig MBL-förhandling och en riskbedömning inför införande av avvikelsen ska ha genomförts.
Kommunledningskontoret gör en sammantagen bedömning att ovanstående kan ge en vägledning för beslut om möjlig avvikelse i det enskilda fallet.
Kommunledningsledningskontoret anser däremot att generell avvikelse enligt initiativärendet inte är möjlig och att det behövs göras en bedömning i varje enskilt fall.
Kommunledningskontorets förslag till beslut:
- Initiativärendet avslås.
- Vård - och omsorgsnämnden får ansöka om avvikelse gällande dygnsvila för anställda inom personlig assistens primärt kopplat till följande specifika scenarier i enskilda fall då verksamheten kräver det:
- Vid helger, storhelger och semesterperioder då de enskilda inte har daglig verksamhet eller sysselsättning.
- Vid sjukdom hos de enskilda då de behöver vara hemma från sin dagliga verksamhet eller sysselsättning.
- Under kortare utredningsperiod vid enskilds förändrade mående som kan hänföras till schemaförutsättningar och personalbyten.
- Vid sjukhusvistelse. I de fall de enskilda har en komplex diagnos som kräver ingående kunskap om både kommunikation och specifika beteenden vilket kräver närvaro av personliga assistenter.
- I anslutning till APT och verksamhetsmöte, samt utbildningsdagar.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har den 20 augusti 2025, § 129 behandlat ärendet och föreslagit att kommunledningskontorets förslag till beslut bifalls.
Mötet ajourneras kl. 16.48 till 17.00.
Bilagor
-
261kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
Det är Länsstyrelsen som beslutar om borgerliga vigselförrättare. Kommunstyrelsen beslutade den 17 oktober 2022 § 144 att utse 10 stycken borgerliga vigselförrättare för mandatperioden 2023 - 2026. Av olika skäl har antalet aktiva borgerliga vigselförrättare minskat och Alingsås kommun har idag 7 stycken utsedda vigselförrättare varav 5 stycken är aktiva och finns redovisade på kommunens hemsida.
Kommunledningskontoret ser ett behov av att utöka antalet borgerliga vigselförrättare under mandatperioden.
Beredning
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 13 augusti 2025 lämnat följande yttrande:Kommunledningskontoret föreslår att följande personer ska utses som borgerliga vigselförrättare under resterande mandatperiod 2023 - 2026.
Thomas Thim
Ulf Unosson
Kommunen anser att dessa personer besitter de kvalifikationer och personliga egenskaper som uppdraget kräver.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har den 20 augusti 2025, § 132 behandlat ärendet.
Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Västra Götalandsregionen har till berörda kommuner och organisationer skickat ett förslag på en avsiktsförklaring för Västra stambanans utveckling. Ambitionen med avsiktsförklaringen är att visa enighet om att hela Västra stambanan är viktig, och att de som undertecknar är eniga kring att sträckan Göteborg – Alingsås är gemensamt prioriterad som första etapp att åtgärda. Avsiktsförklaringen försöker också möta det faktum att det kan vara svårt att inrymma hela sträckan i kommande nationell infrastrukturplan. Förslaget är därför att genast bygga ut sträckan Göteborg – Partille samt att ge Trafikverket i uppdrag att starta en genomförbarhetsstudie för sträckan Partille – Alingsås, som ska visa hur nödvändig kapacitet kan lösas för stråket.
Målet är att parterna ska hinna ta beslut om att ställa sig bakom avsiktsförklaringen till oktober 2025 i samband med att Trafikverket skickar ut remissversionen av den nationella transportinfrastrukturplanen.
Beredning
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 11 augusti 2025 lämnat följande yttrande:Genom att underteckna avsiktsförklaringen förbinder sig de direkt berörda parterna i stråket Göteborg – Alingsås att gemensamt ta fram en stråkutvecklingsstrategi. Strategin ska visa på de utvecklingsmöjligheter som ökad järnvägskapacitet på Västra stambanan ger och hur största möjliga nyttor för järnvägstrafiken både nationellt och regionalt kan skapas. Ambitionen är också att på ett tidigt stadium analysera och planera för tillväxtpotentialen i stationsorterna längs banan. Västra Götalandsregionen kommer leda arbetet med att ta fram stråkutvecklingsstrategin tillsammans med berörda kommuner och kommunalförbund för sträckan Göteborg – Alingsås. Arbetet är planerat att påbörjas under hösten.
Kommunledningskontoret gör bedömningen att det är ett viktigt initiativ som tagits av Västra Götalandsregionen, eftersom det kommer att krävas en gemensam hållning och samordning för att få till den önskade utvecklingen. För Alingsås kommuns del finns det i dagsläget redan ett uttalat stöd i kommunens planeringsstrategi för ytterligare spår på Västra stambanan. Kommunens planering är inte låst till en specifik dragning eller utförande, varför inte alternativa korridorer till dagens dragning finns utpekade i översiktsplanen. Denna avsiktsförklaring från Västra Götalandsregionen berör inte frågan om geografisk placering, utan det handlar om en viljeyttring utifrån ett behov av att stärka järnvägens kapacitet, vilket är viktigt både ur nationell, regional och lokal synpunkt.
Kommunledningskontoret föreslår att Alingsås kommun ställer sig bakom avsiktsförklaringen och att kommunen deltar aktivt i arbetet med att ta fram en stråkutvecklingsstrategi.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har den 20 augusti 2025, § 134 behandlat ärendet och föreslagit att kommunledningskontorets förslag till beslut bifalls.
Bilagor
-
189kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
745kb Ladda ner dokument
-
414kb Ladda ner dokument
-
922kb Ladda ner dokument
-
-
Alingsås Energi har inkommit med skrivelse om att Alingsås kommun ska ansöka om regionalt bredbandsstöd. Regelverket för detta stöd är sådant att det är kommunen som behöver ansöka om det.
Alingsås Energi AB vill koppla samman sitt nät med Vårgårda Stadsnät. Genom att stärka samarbetet över kommungränser, främja digitalisering och stötta lokala affärer kan Alingsås Energi skapa kommunikationslösningar som bidrar till ökad samhällsnytta. Genom att bygga säkra och redundanta kommunikationsnätverk skapas förutsättningar för stabil och säker digital infrastruktur som gynnar både invånare och företag. Detta blir viktigt i en tid där distansarbete ökar och fler verksamheter är beroende av att kunna kommunicera och samarbeta digitalt. Att arbeta för robusta kommunikationslösningar ger därför både trygghet och flexibilitet i vår region, vilket underlättar tillväxt och hållbar utveckling på både kort och lång sikt.
Anslutningen innebär att uppföra två noder, grävning samt en borrning/tryckning under en väg. Projektet har projekterat på en total schakt på cirka 630 meter.
Kostnad för hela projektet uppskattas till runt 800 000 kronor där Alingsås kommun och VGR bidrar med hälften var.
Regionalt bredbandsstöd från Västra Götalandsregionen (VGR) finns för att finansiera byggnation av stamledningar mellan befintliga punkter där det finns bredband och nya anslutningspunkter. Byggnation kan endast ske till i förväg av VGR definierade bristpunkter utifrån regionens riktlinjer för bredbandsstöd.
Om kommunstyrelsen beslutar att ansöka regionalt bredbandsstöd ska ansökan skickas till VGR. Om VGR beslutar att godkänna kommunens ansökan så reserveras stödbelopp hos VGR. Därefter upphandlar kommunen en bredbandsoperatör och skriver avtal. När utbyggnad är genomförd ansvarar kommunen för besiktning och slutredovisning till VGR. Efter att VGR mottagit slutredovisning fattar VGR slutgiltigt beslut om medel ska betalas ut. Därefter betalar kommunen ut sin del. Avstämning har gjorts med VGR om att aktuellt området är stödberättigat.
Beredning
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 11 augusti 2025 lämnat följande yttrande:
Kommunledningskontoret bedömer att ärendet ligger helt i linje med antagen bredbandstrategi och kommunens målsättningar och ambitioner i bredbandsfrågan. Kommunledningskontoret ställer sig positiv till att Alingsås kommun ansöker om regionalt bredbandsstöd enligt Alingsås Energis framställan.Kommunstyrelsens arbetsutskott har den 20 augusti 2025, § 133 behandlat ärendet.
Bilagor
-
187kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen får enligt kommunallagen delegera delar av sin beslutskompetens till presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare. Kommunstyrelsen får även uppdra åt en anställd att fatta beslut på delegation av styrelsen. Delegation regleras genom kommunstyrelsens delegationsordning.
Nuvarande delegationsordning beslutades av kommunstyrelsen den 16 december 2024, § 194.
Kommunstyrelsens delegationsordning föreslås att revideras med anledning av behov av redaktionella ändringar och förtydligande kring delegationsbeslut och verkställighetsbeslut, ny kameraövervakningslag samt årlig efterlevnadskontroll för dataskydd. Det finns även behov av samordning och likriktning av delegationsordningar för kommunstyrelsen och tekniska nämnden.
Beredning
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 13 augusti 2025 lämnat följande yttrande:Kommunledningskontoret föreslår följande revidering av kommunstyrelsens delegationsordning:
- Redaktionella ändringar och förtydligande har gjorts i inledningen kring ärenden av principiell beskaffenhet och att det inte är tillåtet att delegera till personal från bemanningsföretag, samt skillnaden mellan delegationsbeslut och verkställighet. En ny bilaga har lagts till för att förtydliga vilka beslut som anses vara verkställighetsbeslut och beslutfattare rörande HR- och personalfrågor. Detta för att tydliggöra vad som gäller och att inte införa ytterligare rutiner eller styrande dokument.
- Den nya kameraövervakningslagen innebär att det inte längre är Integritetsmyndigheten som beslutar om kameraövervakning utan att kommunen själv får besluta i dessa frågor. Säkerhetschef föreslås som delegat i beslut som rör fasadbevakning av fastigheter i enlighet med de beslut som fattats av Integritetsmyndigheten. Övriga beslut rörande kameraövervakning föreslås ej delegeras, då de måste prövas i varje enskilt fall.
- I den årliga efterlevnadskontrollen av dataskydd där dataskyddsombud (DSO) har granskat verksamheten, framkom ett behov av att tydliggöra delegationer kring processer och beslutsfattande för dataskyddsfrågor. Därav har punkterna 2.16-2.18 lagts till, ytterligare förtydliganden och redaktionella ändringar har gjorts samt att ny ersättare har lagts till.
- I personalavsnittet har redaktionella ändringar gjorts, samt en ändring att 14 § central förhandling är ett verkställighetsbeslut istället för delegationsbeslut.
- I exploateringsavsnittet har beslutsfattare ändrats i enlighet med beslutad ansvarsfördelning, detta gäller punkterna 5.33 och 5.35-5.36.
- Avsnittet kring samhällsplanering och fastighet har setts över utifrån ett behov av att samordna och likrikta delegationsordning med tekniska nämnden i och med att samhällsbyggnadsförvaltningen verkar mot tre nämnder och för att underlätta och renodla beslutsfattandet. Några redaktionella ändringar har även gjorts.
Förslag till ändringar finns markerade i bifogat förslag till ny delegationsordning.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har den 20 augusti 2025, § 130 behandlat ärendet.
Bilagor
-
193kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
Enligt Alingsås styrmodell som antogs av kommunfullmäktige den 6 november 2024, § 149 ska kommunens nämnder årligen genomföra en genomlysning av sin verksamhet. Syftet är att analysera hur verksamheterna bidrar till kommunfullmäktiges mål att Alingsås kommun ska bli Sveriges mest effektiva kommun. I genomlysningen ska nämnderna även granska organisation, ansvarsfördelning och möjligheter till ökad effektivitet i förvaltningens arbete.
Detta är den andra genomlysningen som kommunstyrelsen genomför. Den föregående genomlysningen antogs den 2 september, § 125 och resulterade i ett antal åtgärder som nu följs upp. I samband med kommunstyrelsens budget antogs, den 16 december 2024, § 191 beslutade kommunstyrelsen även om kommunövergripande effektiviseringsåtgärder och utredningar. Även dessa följs upp i denna genomlysning och arbetet med dem fortsätter.
Beredning
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 14 augusti 2025 lämnat följande yttrande:Utifrån nyckeltalen i genomlysningen framgår att kommunstyrelsens verksamheter i huvudsak presterar väl, men att det finns områden som bedöms som särskilt angelägna att hantera eller utveckla för att öka kommunstyrelsens effektivitet. Genomlysningen utmynnar i fyra möjliga förflyttningar som bedöms som särskilt prioriterade och som därför föreslås undersökas framöver;
- Översyn av internkontrollens planering och uppföljning samt förslag på åtgärder för att förstärka kontrollen.
- Översyn av processer och organisation för lokalresursplanering, lokalsamordning och hyresmodellen mellan nämnderna och Alingsåshem AB.
- Översyn av kommunens näringslivsstrategiska arbete, inklusive revidering av näringslivsstrategiskt program och organisationsöversyn.
- Utveckla en mer samordnad och strategisk samhällsplaneringsprocess.
Utöver ovanstående tillkommer även andra nämnders förslag på möjliga förflyttningar som kräver kommunövergripande samordning. Dessa kommer kommunstyrelsen ta ställning till i samband med kommunstyrelsens budget 2026. Genomlysningen kommer följas upp i samband med kommunstyrelsens bokslut 2025.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har den 20 augusti 2025, § 131 behandlat ärendet.
Bilagor
-
191kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
Kommunfullmäktige antog den 22 februari 2022, § 5 en lokal suicidpreventiv plan baserad på den länsövergripande planen samt den nationella strategin för suicidprevention. Regeringen beslutade i december 2024 att anta en ny nationell strategi som syftar till stärkt suicidpreventivt arbete med ett kombinerat arbete för ökad psykisk hälsa. Strategin (”Det handlar om livet – Nationell strategi inom området psykisk hälsa och suicidprevention”) sträcker sig mellan 2025–2034, medan den lokala planen gäller mellan 2023–2025. För att följa nationell och länsövergripande tidsplan för implementering och genomförande av den nya strategin föreslås därför att den lokala suicidpreventiva planen förlängs ytterligare ett år under 2026.
Beredning
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 11 augusti 2025 lämnat följande yttrande:I takt med att den nya nationella strategin omhändertagits av nationella och regionala aktörer pågår ett arbete med att bryta ner strategins fokusområden till lokala, ändamålsenliga insatser. Exempelvis har ett nytt kommunövergripande nätverk skapats inom kommunalförbundet Göteborgsregionen (GR), och kontinuerliga kunskapshöjande insatser hålls av Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen för att bidra till likvärdiga förutsättningar att arbeta med strategin i hela landet. Alingsås kommun deltar i GR:s nätverk och har kontakt med andra kommuner för att utbyta erfarenheter. Under samma period pågår arbetet med implementering av ny socialtjänstlag, där flera gränssnitt till den nya nationella strategin går att finna inom ramen för det förebyggande arbetet.
Arbetet med Alingsås kommuns lokala suicidpreventiva plan går framåt och flertalet av insatserna i planen pågår eller är genomförda. Detta sker också i samverkan med vårdsamverkan NOSAM/ SAMLA samt över förvaltningsgränser. Att förlänga planen ytterligare ett år bedöms inte påverka arbetet negativt utan snarare underlätta det förebyggande arbetet och möjliggöra framgång för planens aktiviteter och synkningen av pågående insatser.
Utifrån ovanstående föreslår kommunledningskontoret alltså att den lokala suicidpreventiva planen förlängs under 2026, då en nulägesbild och uppföljning också kan göras på ett ändamålsenligt sätt. Socialförvaltningens förvaltningsövergripande suicidpreventiva plan utgår ifrån den lokala övergripande planen och bör därför också förlängas under 2026 för att arbetet ska gå i takt.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har den 20 augusti 2025, § 136 behandlat ärendet.
Bilagor
-
196kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Västra Götalandsregionen har initierat en översyn av Regional utvecklingsstrategi (RUS) för Västra Götaland 2021–2030, som har skickats ut till bland annat kommunerna för remissyttrande. Översynen görs utifrån förordningen om regionalt utvecklingsarbete som anger att strategin ska ses över en gång mellan varje val. Översynen syftar till att aktualisera strategin utifrån omvärld och nuläge samt att förstärka genomförandet med fokus på ett hållbart och konkurrenskraftigt samhälle med riktning mot 2030.
Beredning
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 12 augusti 2025 lämnat följande yttrande:Den regionala utvecklingsstrategin vägleder kommuner, kommunalförbund, näringsliv, länsstyrelser samt övriga regionala aktörer i det gemensamma arbetet med regional utveckling. Strategins mål pekar ut riktningen för Västra Götalands utveckling (”Tillsammans gör vi Västra Götaland till ett föredöme för omställning till ett hållbart och konkurrenskraftigt samhälle”). Ett Västra Götaland som ställer om är robust och sammanhållet, jämlikt och öppet samt fossiloberoende och cirkulärt.
Det finns fyra långsiktiga prioriteringar som beskriver de områden som utgör basen för Västra Götalands samlade regionala utvecklingsarbete. Dessa är:
- Stärka innovationskraften – för ett konkurrenskraftigt näringsliv i framkant
- Bygga kompetens – för bättre kompetensförsörjning och livslångt lärande
- Öka inkluderingen – för tillit och sammanhållning
- Knyta samman Västra Götaland – för hållbar och förbättrad tillgänglighet
Målet och de fyra prioriteringarna föreslås kvarstå enligt översynen. Dock har de senaste årens omvärldshändelser och förändrade förutsättningar påverkat aktualiseringen. Det handlar bland annat om världsläge och geopolitiska händelser, ekonomi och näringsliv, den demografiska utvecklingen, samt tillit och demokrati. Utifrån detta har delar av strategin och även prioriteringarna förtydligats och fått tillägg som handlar om att utvecklas med ett samhälle i förändring som drivkraft.
Västra Götalandsregionen har sen flera år pågående arbete utifrån fyra kraftsamlingar: Fullföljda studier, Digitalisering, Elektrifiering och Cirkulära affärsmodeller. I samband med översynen av strategin föreslås tre nya områden att kraftsamla kring:
- Industrins gröna omställning
- Framtidsrusta barn och unga
- Ökad robusthet genom samverkan i samhällsplanering
Alingsås kommun delar bedömningen att den regionala utvecklingsstrategin fortsatt är relevant och att översynen är nödvändig med tanke på de förändrade omvärldsförutsättningarna. Omvärldsläget påverkar alla nivåer av samhällsutvecklingen – även lokalt i Alingsås.
Målbilden är fortsatt välformulerad och ger en samlande kraft för både regionala och lokala aktörer. Alingsås kommun ser positivt på att prioriteringarna kvarstår och att de nu har förtydligats. Beskrivningarna under varje prioritering ligger i linje med de utmaningar som kommunen ser. Dock krävs ett fortsatt tydligt fokus på hur det praktiska genomförandet ska ske, särskilt med tanke på variationer i förutsättningar mellan olika kommuner i regionen. För att kommuner av olika storlek ska kunna implementera och omhänderta prioriteringar och åtgärder krävs exempelvis stödstrukturer samt konkreta mål kring hur olika satsningar ska främjas i praktiken. Att förtydliga och konkretisera kopplingar mellan olika prioriteringar och satsningar är också nödvändigt för att strategin ska kunna få genomslag på alla nivåer.
De tre nya föreslagna kraftsamlingarna adresserar flera av de viktigaste utvecklingsfrågorna i Alingsås och Västra Götaland, och Alingsås kommun ser positivt på tillägget.
För ett framgångsrikt genomförande på såväl regional som lokal nivå ser Alingsås kommun att rollfördelningen behöver vara tydlig mellan region, kommun, näringsliv och så vidare. Förenklade samverkans- och stödstrukturer skulle kunna underlätta, särskilt för mindre kommuner, då det idag kan vara svårt att navigera i landskapet av nätverk och samverkansorgan. Regionala initiativ behöver nå ut brett och stödet för detta bör vara flexibelt. Alingsås kommun arbetar för att samordna lokala aktörer och verksamheter kring gemensamma regionala och lokala mål, och ser positivt på att bidra med goda exempel och lokal kunskap även för regional nivå.
De vägledande principerna är viktiga som övergripande förhållningssätt, men behöver följas upp med praktiska och konkreta exempel för att de inte ska riskera att bli symboliska snarare än ändamålsenliga riktlinjer.
Sammanfattningsvis bedömer Alingsås kommun att strategin är fortsatt relevant och i linje med världsläget. Prioriteringar och kraftsamlingar är välformulerade och fångar centrala utmaningar, men behöver ibland konkretiseras utifrån kommuners förutsättningar och möjligheter till implementering. Exempelvis skulle tydliga och förenklade stöd- och samverkansstrukturer, samt konkretiseringar kring de vägledande principerna kunna underlätta det gemensamma arbetet framåt med strategin.
Kommunledningskontoret föreslår därmed att Alingsås kommun ställer sig bakom översynen och den revidering som gjorts av Regional utvecklingsstrategi 2021–2030.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har den 20 augusti 2025, § 137 behandlat ärendet.
Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
388kb Ladda ner dokument
-
21mb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
Essunga kommun inkom den 11 juni 2025 med samrådsinbjudan för fördjupad översiktsplan för tätorterna Jonslund, Fåglum och Lekåsa till Alingsås kommun.
Förslaget på fördjupad översiktsplan behandlar ortsutveckling för ovan nämnda tätorter i Essunga kommun, och syftar till att bygga ut bostäder, service samt bättre förutsättningar för hållbart resande utifrån målet Orterna där livet är enkelt. Ett nytt verksamhetsområde vid E20, intill Lekåsamotet, planeras även.
Beredning
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 12 augusti 2025 lämnat följande yttrande:Eftersom förslaget till fördjupad översiktsplan endast berör tre tätorter och inte Essunga kommuns landsbygd i stort, är den geografiska kopplingen till Alingsås kommuns norra delar som gränsar mot Essunga kommun mycket liten. Förvaltningen bedömer att inga av de föreslagna förändringarna inom tätorterna har någon direkt påverkan på Alingsås kommun.
Förslaget lyfter att åtgärder som främjar hållbart resande och pendlande inom Essunga kommun berör kommuner som Essunga har pendlingsutbyte med, däribland Alingsås. Dessa åtgärder syftar till att öka det hållbara resandet, och får därmed en positiv effekt för samtliga berörda kommuner.
Utöver noteringen att förslaget kan leda till fler hållbara resor vilket kan ha positiva effekter för pendling mellan Essunga och Alingsås kommun har förvaltningen inget att erinra.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har den 20 augusti 2025, § 135 behandlat ärendet.
Bilagor
-
201kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
861kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
25mb Ladda ner dokument
-
-
§ 164
Detaljplan för Ingared, Förskola, vid Kärrbogärdevägen (del av fastigheten Ingared 5:114), beslut om granskning
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för kommunal service i form av en ny förskola med sex avdelningar i två plan med kapacitet för cirka 120 barn. Planförslaget innebär att del av den kommunala fastigheten Ingared 5:114 ges ny markanvändning. För detta föreslås det att del av den allmänna platsmarken i gällande stadsplan B175 och detaljplan DP140 ersätts med kvartersmark för skoländamål med tillhörande parkering och tekniska anläggningar.
Sett till att planområdet utgör en del av ett större lövskogsområde med angränsande skyddad natur i form av ett Natura 2000-område, med bevarandevärdena nordlig ädellövskog och läderbagge, syftar planen till att utveckla platsen med hänsyn till och bevarande av befintlig värdefull naturmiljö.
Uppdraget att upprätta aktuell detaljplan ingår i planprioriteringen för 2025–2026 som beslutades av kommunstyrelsen den 3 mars 2025, § 26.
Planförslaget har varit ute på samråd under perioden 5 juni – 1 juli 2024.
Beredning
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 7 augusti 2025 lämnat följande yttrande:
Samhällsbyggnadsförvaltningen har upprättat ett förslag till detaljplan som redovisas i en plankarta, planbeskrivning och illustrationskarta.I samrådsredogörelse daterad 9 juli 2025 har inkomna synpunkter från samrådet sammanställts och kommenterats, och föreslagna ändringar redovisats. De ändringar som har gjorts bedöms stärka planens genomförbarhet och funktionalitet.
Inför granskning har ett E-område för transformatorstation tillkommit för att säkra elförsörjningen till förskolan. I samråd med Trafikverket har vägområdet tillhörande Kärrbogärdevägen undantagits från detaljplanen och ett bevakningsavtal har upprättats för att säkerställa infartsvägens anslutning till Kärrbogärdevägen, vilken kräver breddning.
Planen har också kompletterats med erforderliga ytor och regleringar för hantering av dagvatten och skyfall. Dessa villkoras i samband med startbesked.
En planbestämmelse om minsta takvinkel har tagits bort för att skapa större flexibilitet i huvudbyggnadens utformning. Det bedöms inte påverka områdets karaktär. Planbestämmelser avseende mark som inte får bebyggas och hårdgöras har justerats för att möjliggöra mindre komplementbyggnader och för att uppfylla krav på tillgänglighet och säkerhet inom hela skolområdet.
Sakägare i området har även lämnat synpunkter, främst gällande behovet av en ny förskola i relation till dess placering, trafikökningen samt ianspråktagande av rekreationsområde. Synpunkterna har noggrant beaktats men har i huvudsak inte kunnat tillgodoses inom ramen för planens syfte och genomförande. De har därför inte lett till några förändringar i planförslaget med undantag för en mindre justering av infartsvägen för att begränsa direkt bilstrålkastarljus mot närliggande bostäder.
Förtydliganden och kompletterande beräkningar visar att planförslaget inte bedöms föranleda några betydande störningar eller risker för omgivningen, och att området i sig inte innebär några risker av betydelse för den planerade förskolan. Rekreationsmöjligheterna bedöms finnas kvar.
Planläggningen sker med utökat förfarande då förslaget bedöms vara av betydande intresse för allmänheten och i övrigt av stor betydelse. Inför granskning har kommunen erhållit ett Natura 2000-tillstånd som säkerställer att miljöbedömningen är fullständig och att planförslaget, med anpassande försiktighetsåtgärder, inte medför skadlig påverkan på naturvärdena. Länsstyrelsen har därmed slutfört miljöbedömningen och detaljplanen bedöms inte medföra någon betydande miljöpåverkan. Planen bedöms överensstämma med översiktsplanens ställningstagande.
Beslut om granskning avgörs av kommunstyrelsen och planen antas slutligen i kommunfullmäktige.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har den 20 augusti 2025, § 138 behandlat ärendet.
Bilagor
-
199kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och utbildningsförvaltningen, samhällsbyggnadskontoret, Alingsåshem och kommunledningskontoret har under det senaste halvåret sett över möjliga alternativ för ersättningsplan till Alströmervallen under ombyggnationen. De tillfälliga lösningar som undersökts har bedömts vara för kostsamma alternativt inte möjliga ur ett tidsperspektiv. Målsättningen har varit att hitta en permanent lösning till en rimlig kostnad. I denna dialog har även fotbollsföreningarna deltagit under ett antal möten med kultur- och utbildningsförvaltningen.
Under juli månad 2025 inkom Holmalund City FF med en ansökan om investeringsbidrag för att lägga konstgräs på Östlyckevallen. Föreningen har efter inkommen ansökan haft dialog med kommunledningskontoret och fick så sent som förra veckan en offert för nyanläggning av konstgräsplan samt belysning. Offerten är på 10 miljoner kronor men det kan tillkomma mindre arbeten. Föreningen bedömer detta som mer fördelaktigt än att förvärva befintlig konstgräsplan och befintlig belysning från Alströmervallen. Offerten för att förvärva, flytta och förbereda marken för detta beräknades till knappt 9 miljoner kronor.
Beredning
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 26 augusti 2025 lämnat följande yttrande:
Föreningens ansökan om investeringsbidrag bedöms i enlighet med kommunstyrelsens riktlinjer för investeringsbidrag, antagna den 7 juni 2023, § 101. Riktlinjerna stipulerar vad en förening kan erhålla bidrag för, vilka underlag som ska bifogas ansökan, vilka villkor som måste eller bör uppfyllas samt vilka typer av föreningar som bidraget inte riktar sig till. Vidare anger riktlinjerna att kommunens investeringsbidrag inte bör överstiga hälften av den totala investeringsutgiften. Därtill gäller att inkomna ansökningar hanteras löpande och beslutas av kommunstyrelsen med utgångspunkt i kommunens totala ekonomiska utrymme.
Kommunstyrelsen utgör beslutande instans, men har delegerat beslutanderätten gällande beslut om investeringsbidrag vars värde uppgår till maximalt 100 000 kronor.
Kommunledningskontoret har haft mycket dialog med föreningen Holmalund City FF under sommaren och som i många andra fall av investeringsbidrag önskar föreningen först ett besked från kommunen för att kunna gå vidare i den formella processen med ytterligare bidragsansökningar, finansiering och så vidare. Offerten på 10 miljoner kronor innehåller vissa osäkerheter för eventuella fördyrningar samt att staket inte är med i offerten. Kommunledningskontoret föreslår därför att kommunstyrelsen fattar ett principbeslut utifrån en något högre budget på 11 miljoner kronor för att ge föreningen goda förutsättningar att arbeta vidare med projektet och att inte behöva lyfta ärendet igen till kommunstyrelsen om projektet blir lite fördyrat. Tidsaspekten är en viktig faktor då både föreningen och kommunen önskar att projektet genomförs nu under hösten för att minska bristen av konstgräsplaner under ombyggnationen av Alströmervallen. Projekttiden beräknas till 12 veckor. Förslaget innebär att kommunen bidrar med maximalt 50 procent upp till totalt 5,5 miljoner kronor. Om projektet skulle kosta 10 miljoner kronor innebär det att föreningen får 5 miljoner kronor från kommunen. Föreningen har fått besked om bidrag på 15 % av projektet från Sparbanksstiftelsen och arbetar intensivt med att säkra den övriga finansieringen.
Kommunledningskontoret har i dialog med föreningen meddelat att om kommunen skulle bidra med ett investeringsbidrag så kommer det vara förenat med några villkor: Skolan ska få hyra planen på dagtid. När den eventuellt nya konstgräsplanen på Östlyckevallen inte nyttjas av den egna föreningen eller hyrs av andra ska den kunna användas för spontanidrott, likt Alströmervallen idag. Dessutom är ambitionen att fotbollsföreningarna inom kort ska samordna tider och hyreskostnader tillsammans med kommunen för att säkerställa en likställighet och förutsägbarhet kring de olika fotbollsplanerna som finns i kommunen, både kommunägda och föreningsägda. Holmalund City FF ställer sig positiva till dessa villkor.
Sammantaget ser kommunledningskontoret att föreningen uppfyller kraven för investeringsbidrag samt att ett investeringsbidrag för att möjliggöra ytterligare en permanent konstgräsplan på Östlyckevallen är det mest effektiva ur kommunens perspektiv. Kostnaden delas med andra aktörer och det skapas en permanent konstgräsyta, inte bara en tillfällig lösning under ombyggnationen av Alströmervallen. Förslaget diskuterades på ett stormöte mellan kommunen och fotbollsföreningarna tisdagen den 19 augusti, där alla närvarande ställde sig bakom.
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-