Möte 2024-04-23
-
Förvaltningschefens information
-
Bilagor
-
Barn- och ungdomsnämnden har överlåtit viss beslutanderätt till utskott, ordförande och tjänstemän enligt en av nämnden antagen delegationsordning. Besluten ska redovisas till Barn- och ungdomsnämnden. Redovisningen innebär inte att Barn- och ungdomsnämnden får ompröva eller fastställa delegationsbeslut. Däremot står det nämnden fritt att återkalla lämnad delegering. Listor och underlag på besluten finns diarieförda på barn- och ungdomskontoret.
Bilagor
-
47kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
-
5
Anmälningar för kännedom
-
Anton César (S), Annika Olofsson (S), Anders Juhlin (S) och Jenny Helgesson (S) har inkommit med ett nämndinitiativ som lyder enligt följande:
Ny ersättningsmodell för lokalkostnader till fristående verksamhet
Barn- och ungdomsnämnden har under flera år haft svårt att hålla budget. Åtstramningar och åtgärder för budget i balans har då riktats mot den delen där det är enklast och snabbast att kapa kostnader - neddragningar på personal. Samtidigt står barn- och ungdomsnämnden kvar med höga fasta kostnader. I kostnadsjämförelser med andra kommuner (BUN 2024-03-26) framgår att Alingsås kommun har högre lokalkostnader än de flesta andra kommuner. Kommunfullmäktige har under de senaste åren beslutat att bygga flera nya, och välbehövliga, skolor utan att skolorganisationen i övrigt har förändrats. Sammantaget betyder detta att Alingsås lokalkostnader kommer att fortsätta öka markant framöver.
I enlighet med skollagen måste kommunen kompensera privata skolor för lokalkostnader och idag beräknas dessa utifrån kommunens kostnader. Det betyder att när vi nu bygger nya skolor kommer vi behöva betala högre summor till privata skolor utan att det motsvaras av ett behov hos dem. Den ersättning som går till privata skolorna kan då exempelvis användas för att ta ut vinster ur privata aktiebolag. Det gynnar knappast kommunens personal och elever. Samtidigt har barn och ungdomsnämnden i år tvingats till kraftiga besparingsåtgärder som drabbar personalen och eleverna hårt. I ett sådant läge behöver kommunen ta ett helhetsgrepp kring nämndens kostnader. Systemet vi har idag går att ändra. Alingsås kommun har rådighet att ändra ersättningsmodellen för lokalkostnader till fristående verksamhet. Skollagen tillåter att fristående verksamhet ersätts med faktiska lokalkostnader istället för schablonbelopp. Det här är särskilt viktigt att se över när kommuner bygger nya skolor. Det är där vi är idag i Alingsås.
Mot bakgrund av ovanstående föreslår vi att:
- Barn och ungdomsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att återkomma till nämnden med förslag till beräkningsmodell för lokalkostnader som utgår ifrån att fristående verksamhet ska ersättas med deras faktiska lokalkostnader upp till ett tak av kommunens genomsnittliga lokalkostnader.