Hoppa över navigering
    • Föredragning Ekonomi
      • Mika Lindberg, avdelningschef ekonomi och verksamhetsstyrning, redovisar delårsbokslutet.

     

     

    • Förvaltningschefen, aktuell information
      • Muddring Säveån

     

     

    • Information från avdelningscheferna:

     

    Gata

    Fördelning av gatuavdelningens tillståndarbete

    Aktuella vägarbeten

     

     

    Avfall

    Renhållningstaxan (se separat ärende)

     

     

    Park/Natur

    Parkskötsel

    Aff-systemet

     

     

  • Enligt styrmodellen görs ekonomisk uppföljning tre gånger per år: Vårbokslut per 30 april, delårsbokslut per 31 augusti och årsbokslut per den 31 december.

    Utöver en ekonomisk redovisning i delårsbokslutet ska nämnden redovisa hur verksamheten har fortlöpt under årets första åtta månader samt hur det av
    kommunstyrelsen antagna ramförslaget påverkar kommande planering. I delårsbokslutet följs även nämndens åtaganden och internkontroll upp.



    Beredning

    Åtaganden kopplade till prioriterade mål och uppdrag

    Prioriterade mål
    Nämnden har åtaganden kopplade till åtta prioriterade mål. Av dessa förväntas sju vara genomförda under 2018 samt ett under planperioden.


    Uppdrag
    Nämnden har åtaganden kopplade till fem uppdrag. Av dessa förväntas samtliga vara genomförda under 2018. Två uppdrag finns inte med i nämndens flerårsstrategi men även de bedöms genomförda under 2018.



    Intern kontroll

    Samtliga fyra kontrollmoment har påbörjats varav ett har slutförts. Inga avvikelser har ännu kunnat identifieras. Samtliga kontrollmoment kommer att genomföras under året.



    Ekonomi

    För Teknisk förvaltning, som inkluderar deponier, fordonshantering, gata & park/natur och kollektivtrafik prognosticeras ett underskott på ca 200 tkr. Avvikelsen beror på den ovanligt långa och ombytliga vintern som lett till högre kostnader för vinterväghållningen än normalt.

    Investeringsutfallet förväntas i nuläget bli ca 3638 tkr lägre än budget och beror på lägre prognosticerat utfall än budgeterat för ett flertal projekt och förskjutningar i tidsplaner.

    För avfall prognosticeras i dagsläget ett överskott med 1 783 tkr (även jämfört med budget) varav 570 tkr bokas mot skuld till abonnenter och 1 213 tkr redovisas som ett överskott i kommunens resultat. Både verksamhetens kostnader och intäkter blir högre än budgeterat.

    Prognosen för investeringsutfallet överstiger budgeten med ca 1 103 tkr.


    För VA prognosticeras en negativ avvikelse mot budget med ca 831 tkr. Resultatet prognosticeras bli -1 348 tkr.


    Totalt sett för investeringsredovisningen prognosticeras en avvikelse på ca 16 091 tkr (ej förbrukat av investeringsbudgeten).





    Förvaltningens yttrande

    Tekniska förvaltningen har tillsammans med ekonomiavdelningen på Sveagatan sammanställt delårsrapporten.

  • Markus Thunberg, gatuchef, föredrar ärendet muntligt.

  • Tekniska förvaltningens avfallsavdelning är en avgiftsfinansierad verksamhet som ansvarar för kommunens avfallshantering genom insamling av hushållsavfall, drift av två återvinningscentraler och den aktiva deponin på Bälinge. Även ambulerande insamling av farligt avfall samt tömning av slam från enskilda avloppsanläggningar ligger inom ramen för Avfallsavdelningens ansvar.

     

    Avfallsverksamheten har delvis finansierats med intäkter från försäljning av plats för avfallsmassor på Bälinge deponi. Denna kvot behöver begränsas under 2019 eftersom sluttäckning av deponicell 1 och 2 skall påbörjas under året. Begränsningen kommer innebära minskade intäkter i förhållande till prognostiserad intäkt för 2018.

     

    Kostnaderna för transporter, sortering och behandling av avfallet, framförallt det brännbara avfallet, matavfallet och träavfallet har ökat markant under 2018 och kommer att hålla i sig kommande år. Kostnaderna för fordonsbränsle har fortsatt öka under 2018 och bränsleprognoser förutspår ökade bränslepriser även 2019 vilket innebär att åkeriverksamheten får högre kostnader.

     

    För att nå en ekonomi som är i balans gör förvaltningen bedömningen att renhållningstaxan behöver höjas med 6 % från den 1 januari 2019.

     

     

    Taxeförändring för förbättrad miljö-och arbetsmiljö

     

    Enligt Alingsås kommuns Avfallsföreskrifter skall insamlingen göras på ett hälso- och miljöriktigt sätt.

     

    1. Alingsås har fortfarande ett fåtal (12) kunder som fortfarande använder säck för hämtning av avfallet. Detta motverkar inte bara en god arbetsmiljö, utan motverkar också kommunens målsättning att sortera avfallet. Eftersom ett av syftena med Renhållningstaxan är att styra mot rätt beteende ute hos kunderna så är förvaltningens förslag att taxan för säckhämtningskunderna höjs med 10 %.

     

    2. Alingsås kommun har i taxan tillägg för dragväg för kunder som inte vill dra ut sina kärl själva. Arbetsmiljöverket ställer krav på placering avfallsbehållare och dragvägars utformning och i Alingsås kommun är kravet att Renhållningsarbetarnas arbetsmiljö alltid går före abonnenternas bekvämlighet. För att minimera risken för arbetsskador hos hämtningspersonalen så bör taxan för dragvägar styra mot minskade dragvägar så är förvaltningen förslag att tillägget för dragvägar höjs med 10 %.

     

    3. Avfallsavdelningen har genom åren fått många önskemål från ägare av flerfamiljshus om möjligheten för att kunna samla in avfallet i större behållare/underjordsbehållare för avfall. Eftersom underjordsbehållare bidrar till en förbättrad miljö genom att minimera antalet tunga transporter och samtidigt bidrar till en bättre arbetsmiljö för renhållningsarbetarna så är förvaltningens förslag att göra denna tjänst möjligt för flerfamiljshus genom att utöka taxan med krantömmande underjordsbehållare.

     

     

    Förvaltningens yttrande

    Avfallsverksamheten har delvis finansierats med intäkter från försäljning av plats för avfallsmassor på Bälinge deponi. Denna kvot behöver begränsas under 2019 för att kunna fullfölja Länsstyrelsens beslut om start av sluttäckning på Bälinge deponi.

    Kostnaderna för transporter, sortering och behandling av avfallet har ökat och så även fordonsbränslekostnaderna.

    Ovanstående sammantaget innebär att förvaltningen nu gör bedömningen att renhållningstaxan behöver höjas med 6 % från den 1 januari 2019.

    Taxeförändringarna för förbättrad miljö-och arbetsmiljö gällande säckhämtning och dragvägar innebär en höjning av dessa tjänster på 10 %.

     

    Taxeförändringen för underjordsbehållare innebär att denna tjänst möjliggörs för flerfamiljshusen fr.o.m. 2019-01-01.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.