Hoppa över navigering
  • Utbildningsnämnden har att besluta om slutgiltig organisation för Alströmergymnasiet för läsåret 2018/2019. Utbildningsnämnden beslutade om preliminär organisation till preliminärantagningen den 21 februari (UN § 11/2018) och beslutade om förändrat platsantal inför slutantagningen den 23 maj (UN § 42/2018).

    Tidsplan för gymnasieantagning för läsår 2018/2019 är som följer:

    1 juni

    Gymnasievalet stänger för studie- och yrkesvägledare

    12 juni

    Utbildningsnämnden sammanträder och beslutar om platser till slutantagningen

    27 juni

    Slutantagning. Platserna ska vara klarmarkerade senast kl. 10.00

     

    Beredning

    Förvaltningen har i skrivelse den 31 maj lämnat följande yttrande.

     

    Utbildningsförvaltningen har sedan beslutade förändringar tagit del av ett antal antagningssimuleringar. Utifrån dessa simuleringar föreslås inga förändringar från beslutat platsantal (UN § 42). Förvaltningen föreslår följande platsantal till slutantagningen per program. 

     

     

    Program

    Platsantal

    till slutantagningen 2018/2019

    Barn- och fritid

    14

    Bygg- och anläggning

    28

    Ekonomi

    60

    El- och energi

    24

    Estet/Dans

    10

    Estet/Estetik och media

    Inriktning läggs ned (UN § 11)

    Estet/Musik

    20

    Handel/admin

    22

    Humanistiska

    Program vilande (UN § 11)

    Naturvetenskap

    52

    Restaurang- och livsmedel

    Program vilande (UN § 11)

    Samhällsvetenskap

    60

    Teknik

    60

    Vård- och omsorg

    14

    Summa:

    364

     

     

  • Sedan 2011 genomförs GR-gemensamma enkäter till elever i grund- och gymnasieskolor. 2017 genomfördes för första gången en enkät vars frågor grundar sig på och är likalydande som den elevenkät som Statens skolinspektion genomför vartannat år. Syftet med enkäten är att få ett konkret underlag för hur elever uppfattar skolan inom ett antal utvalda områden. Deltagande kommuner i den gymnasiegemensamma enkäten 2018 var Alingsås, Göteborg (endast fristående gymnasieskolor), Härryda, Kungsbacka, Lerum, Mölndal, Stenungsund och Öckerö.

     


    Beredning
    Förvaltningen har i skrivelse den 31 maj lämnat följande yttrande.

     

    GR-enkäten är en del av skolformernas systematiska kvalitetsarbete och resultatet används som en del i skolans nylägesanalys, uppföljning och planering i den årliga verksamhetsuppföljningen (UN § 35/2014). Resultaten kommer att analyseras på programnivå, sektorsnivå samt verksamhetsnivå. Enkätresultatet presenteras för Utbildningsnämnden vid sammanträde juni 2018 och kommer även att diskuteras under ett dialogmöte med nämnden under hösten i syfte att se över de åtgärder som krävs för kvalitet och ökad måluppfyllelse.

    Gymnasieskolan år 2
    279 elever av 351 möjliga i årskurs två har svarat på enkäten, vilket utgör en svarsfrekvens om 79,5 %. Då Göteborgs stads kommunala skolor inte har genomfört enkäten kan resultatet ej jämföras med 2017 års genomsnittliga resultat på ”GR-nivå”. Alströmergymnasiets genomsnittliga resultat är dock marginellt lägre eller på samma nivå som 2017. Områden som utifrån svaren är i behov av att vidareutvecklas är elevernas upplevelse av delaktighet och inflytande, stimulans och studiero. Det sammanlagda indexvärdet för elevernas helhetsupplevelse uppgår till 71 (totalt 100). Det finns skillnader i resultaten mellan olika sektorer och program. Respektive rektor analyserar resultaten för respektive verksamhet som ett av underlagen i det systematiska kvalitetsarbetet.

    Introduktionsprogrammen
    På introduktionsprogrammen uppgår svarsfrekvensen till 62,2 % vilket dels beror på att ett större antal inloggningar erhölls i förhållandet till vad som var planerat, därav ett större bortfall. Antal elever som har svarat på enkäten i för hållande till det tänkta antalet, är dock god. Undersökningen kan därför anses ha relativ god tillförlitlighet och kan därmed användas i det systematiska kvalitetsarbetet. För introduktionsprogrammen ses en positiv utveckling och högre resultat på de flesta områden 2018 jämfört med 2017. Områden som utifrån svaren behöver vidareutvecklas är främst utmaningar. Resultatet av elevernas helhetsupplevelse uppgår till 78.

    Gymnasiesärskolan
    Årets enkät besvarades av 29 elever av 32 möjliga. Av resultatet ges indikationer om att eleverna är mycket nöjda med sin skola. På samtliga områden uppvisas, i likhet med tidigare år, ett resultat som överstiger snittet bland medverkade kommuner.

  • Göteborgsregionens kommunalförbund (GR) har inkommit med förslag till samverkansavtal för gymnasieskolan och gymnasiesärskolan i Göteborgsregionen för perioden 2019/2020 till 2022/2023. Utbildningschefsnätverket har den 2 mars 2018 ställt sig bakom förslagen till samverkansavtal och utbildningsgruppen godkände förslagen den 8 mars 2018. Enligt förbundsstyrelsens beslut den 4 maj (§ 346 och § 347) rekommenderas medlemskommunerna att godkänna föreliggande förslag till samverkansavtal.

    Beslut om godkännande skall vara GR tillhanda senast den 31 augusti 2019.

  • Staffan Albinsson (C) har till kommunfullmäktige den 29 november 2017, § 243 lämnat en motion om inrättande av en tillfällig parlamentarisk arbetsgrupp för kommunens integrationsinsatser:

    Motionären yrkar att:

    • en tillfällig parlamentarisk arbetsgrupp för Alingsås kommuns integrationsarbete inrättas
    • arbetsgruppen ska återkomma med rapport och förslag till förbättringsåtgärder
    • arbetsgruppen upphör vid utgången av augusti 2018
    • kommunstyrelsen får i uppdrag att ta fram förslag till reglemente, inklusive arvodering, för den tillfälliga arbetsgruppen senast under januari 2018
    • kommunstyrelsen ges i uppdrag att genom kommunledningskontoret bistå med tjänstemannastöd
    • kommunfullmäktiges valberedning ges i uppdrag att återkomma med förslag till ledamöter och ersättare, tillika sammankallande och vice sammankallande
    • finansiering av den tillfälliga arbetsgruppen beaktas i flerårsstrategi 2018-2020

     

    Kommunfullmäktige beslutade att lämna motionen till kommunstyrelsen för beredning. Kommunstyrelsens arbetsutskott har i sin tur remiteratt motionen till Socialnämnden och Utbildningsnämnden för yttrande.

     


    Beredning
    Förvaltningen har i skrivelse den 31 maj lämnat följande yttrande.

     

    I kommunfullmäktige fastsällda flerårsstrategi 2018-2020 (KF § 251/2017) tilldelades Utbildningsnämnden och Kultur- och fritidsnämnden ett riktat uppdrag att ”genom samverkan med det civila samhället och näringslivet arbeta vidare med en framgångsrik integration i syfte att öka andelen i arbete samt delaktigheten i samhället”. I enlighet med uppdraget pågår sedan årsskiftet en ökad samordning av aktiviteter i syfte att förbättra och effektivisera arbetet med integrationsfrämjande åtgärder. Från och med 2019 kommer de två nämnderna också att slås samman (KF § 87/2018) vilket kommer att innebära ytterligare samverkans- och samordningsvinster gällande integrationsarbetet i förvaltningarnas verksamheter. Härutöver sker ett fortsatt samarbete med barn- och ungdomsförvaltningen samt socialförvaltningen för att säkra trygga övergångar för nyanlända elever samt aktiviteter i syfte att främja nyanländas inträde på arbetsmarknaden (UN § 39/2018).

    Förvaltningen vill dock påtala den fortsatt stora utmaningen i att kunna erbjuda permanenta boenden för de individer som har avslutat etableringsprocessen. Det är därför förvaltningens uppfattning att boendefrågan bör samordnas centralt i kommunen för att uppnå en effektiv hantering.

  • Utbildningsnämnden beslutade 2016-12-21 § 93 om en ny delegationsordning. Förvaltningen genomför kontinuerligt en översyn av gällande delegationsordning, vilket medför att korrigeringar i densamma behöver göras. Utbildningsnämnden har tagit beslut om revideringar av delegationsordningen under 2017 (§ 61 och § 77).

     


    Beredning
    Förvaltningen har i skrivelse den 31 maj lämnat följande yttrande.

     

    Utbildningsförvaltningen har sedan 1 november 2017 en ny organisation. Detta medför att vissa benämningar i delegationsordningen inte längre gäller och behöver uppdateras. Det har även tillkommit ny lagstiftning sedan den senaste revideringen. Avsnitt B personuppgiftslag har ändrats för att följa GDPR. Lagrumshänvisningar till kommunallagen, förvaltningslagen och skollagen har ändrats för att följa den nya lagstiftningen. Det läggs även till kommentar om vilka beslut enligt skollagen som kan överklagas och till vilken beslutsinstans. Detta för att säkerställa att den som berörs av beslutet får information om att beslutet kan överklagas.

    Benämningen gymnasiechef byts ut till utbildningschef.

    Under ärende E. 12-13 byts delegat från gymnasiechef/utbildningschef till rektor.

    Ärende A. 24 beslut kring inackorderingsbidrag byts delegat från handläggare till utbildningschef. Handläggningen av förfrågan kring inackorderingsbidrag genomförs av personal vid Alströmergymnasiet men beslut kring desamma tas på delegation av utbildningschef.

    Ärenden B. uppdateras med anledning av att GDPR har trätt i kraft.

    Nytt ärende C. 12a införs – ansökan om ersättning för förlängd studietid hos anordnarkommun. Delegat utbildningschef.

    Korrigering görs av ärendena F.15 och F.15a då två beslut hamnat under fel ärendepunkt vid senaste revidering av delegationsordningen.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.