Möte 2018-08-27
-
1
Förvaltningens information
-
2
Nämndledamöternas information
-
8
Anmälan av delegationsbeslut 2018
-
9
Meddelanden
-
§ 66
Godkännande av föredragningslista
-
§ 67
Förvaltningens information
-
§ 68
Nämndledamöternas information
-
Kommunfullmäktige beslutade vid sitt sammanträde den 6 september 2006, § 129 att
en fixartjänst inrättas. Fixartjänsten vänder sig till alla kommunens medlemmar, 75 år
och äldre samt till medlemmar med hemtjänst, 65 år och äldre. Vård- och
äldreomsorgsnämnden beslutade vid sitt sammanträde den 18 december 2017, § 96
att hemställa till kommunfullmäktige att besluta om att kommunens fixartjänst vänder
sig till äldre medlemmar i Alingsås kommun, och att uppdraget ska rymmas inom
uppdragets budget.
Kommunstyrelsens beslutade 2018-05-07 att återemittera ärendet till vård- och
äldreomsorgsnämnden i syfte att tydliggöra förslag till beslut kring vad som avses
med ”äldre medlemmar i Alingsås kommun”.
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 16 april 2018 i yttrandet bland annat
anfört följande:
Lagen (2009:47) anger att ”en kommun utan föregående individuell behovsprövning
får tillhandahålla servicetjänster åt personer som fyllt 67 år. Med servicetjänster
avses tjänster som är avsedda att förebygga skador, olycksfall eller ohälsa och som
inte utgör personlig omvårdnad.” Vård- och äldreomsorgsnämndens förslag till beslut
innebär att kommunensfixartjänst ska vända sig till äldre medlemmar i Alingsås
kommun. Vad som åsyftas med benämningen ”äldre medlemmar” framgår ej av
beslutet.
Enligt Lag (2009:47) får kommunen utan föregående individuell behovsprövning
erbjuda servicetjänster åt personer som fyllt 67 år. Såvida inte personen i fråga har
fått beviljad hemtjänst är lägsta åldern därmed 67 år. Kommunledningskontoret gör
bedömningen att ärendet bör återremitteras till vård och äldreomsorgsnämnden i
syfte att tydliggöra förslag till beslut kring vad som avses med ”äldre medlemmar i
Alingsås kommun”. Nämnden bör även ta ställning till hur personer utan beslut om
hemtjänst, men som är yngre än 67 år men äldre än 65 år ska hanteras. Annars
kvarstår problematiken att neka en person en insats trots att behov föreligger,
förvisso inom ett kortare åldersspann.
Beredning
Förvaltningen har i skrivelse den 8 augusti angett följande:
Gruppen personer under 75 år som kontaktar fixaren är idag mycket liten. Under
första halvåret 2018 var det endast ett par personer. Att inrätta särskild fixartjänst, via
biståndsbeslut eller på annat sätt, för gruppen 65 - 67 år bedöms mot denna
bakgrund inte rimligt. Fixartjänsten förslås därför riktas till personer som fyllt 67 år i
hemställer till kommunfullmäktige att besluta om att fixartjänst vänder sig till
medlemmar i Alingsås kommun 67 år eller äldre, och att uppdraget ska rymmas inom
uppdragets budget.
Arbetsutskottet behandlade ärendet vid sitt sammanträde 2018-08-13 § 49.
-
En rapporteringsskyldighet införs 2006-07-01 i socialtjänstlagen 16 kap. § 6 f-h.
Rapporteringen gäller ej verkställda gynnande beslut enligt 4 kap. 1 §
socialtjänstlagen. Rapporteringen skall ske till IVO, kommunens revisorer och
kommunfullmäktige.
Genom ändringen i socialtjänstlagen (SoL) ska en kommun som inte inom skälig tid
tillhandahåller bistånd enligt 4 kap. 1 § SoL som någon är berättigad till, enligt beslut
från kommunen, åläggas att betala en särskild avgift, en s.k. sanktionsavgift.
Till fullmäktige ska nämnden lämna en statistikrapport över hur många gynnande
beslut enligt 4 kap.1§ SoL som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum. I
rapporten ska anges vilka typer av bistånd dessa beslut gäller samt hur lång tid som
förflutit från dagen för respektive beslut.
Uppgifterna i rapporten ska vara avidentifierade. Det ska således inte gå att härleda
uppgifterna i rapporten till enskilda personer. Inte heller ska nämnden ange skälen till
varför de rapporterade besluten inte är verkställda. Meningen är inte att skapa en
diskussion kring enskilda ärenden. Däremot ska det framgå hur stor del av de ej
verkställda besluten som gäller kvinnor respektive män. Rapporteringen ska göras en
gång per kvartal.
Beredning
Förvaltningen har i yttrande den 8 augusti angett följande:
Vid rapporteringstillfället 2018-08-07 (omfattande kvartal 2) har vård- och
äldreomsorgsnämnden redovisat 24 individrapporter till IVO.
22 st individärenden är återrapporteringar från kvartal 1
Utav rapporteringen har 2 personer ej fått sina beslut verkställda
8 personer har återtagit sina ansökningar och 12 personer har fått sina beslut
verkställda.
2 individrapporter är nya personer som ej fått sina beslut verkställda. Arbetsutskottet behandlade ärendet vid sitt sammanträde 2018-08-13 § 50.
-
En rapporteringsskyldighet införs 2006-07-01 i socialtjänstlagen 16 kap. § 6 f-h.
Rapporteringen gäller ej verkställda gynnande beslut enligt 9§ och rapportering enligt
28f-g §§ LSS. Rapporteringen skall ske till IVO, kommunens revisorer och
kommunfullmäktige.
I och med flytten av LSS-verksamheten från Socialnämnden till Vård och
äldrenämnden 2018-01-01 så ska de ärenden som rör LSS-lagstiftning
fortsättningsvis redovisas i Vård-och äldreomsorgsnämnden.
Till fullmäktige ska nämnden lämna en statistikrapport över hur många gynnande
beslut enligt 9 § som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum. I rapporten
ska anges vilka typer av bistånd dessa beslut gäller. Uppgifterna i rapporten ska vara
avidentifierade. Det ska således inte gå att härleda uppgifterna i rapporten till
enskilda personer. Inte heller ska nämnden ange skälen till varför de rapporterade
besluten inte är verkställda. Meningen är inte att skapa en diskussion kring enskilda
ärenden. Däremot ska det framgå hur stor del av de ej verkställda besluten som
gäller kvinnor respektive män. Rapporteringen ska göras en gång per kvartal.
Beredning:
Förvaltningen har i yttrande från den 8 augusti angett följande:
Gynnande beslut som ej har verkställts inom tre månader från dagen för beslut.
Beslutsdatum
Typ av beslut
Lagrum
2017-04-06 K
Kontaktperson 9.4 §
LSS
2017-10-17 K
Kontaktperson 9.4 §
LSS
2015-03-10 K
Bostad för vuxna 9.9§
LSS
2016-05-03 M
Bostad för vuxna 9.9§
LSS
2016-08-16 M
Bostad för vuxna 9.9§
LSS
2016-11-08 M
Bostad för vuxna 9.9§
LSS
2016-11-08 M
Bostad för vuxna 9.9§
LSS
2016-11-08 M
Bostad för vuxna 9.9§
LSS
2017-07-04 K
Bostad för vuxna 9.9§
LSS
2017-07-04 K
Bostad för vuxna 9.9§
LSS
2017-08-08 M
Bostad för vuxna 9.9 §
LSS
2017-10-17 M
Bostad för vuxna 9.9 §
LSS
2017-11-07 M
Bostad för vuxna 9.9 §
LSS
2017-11-07 M
Bostad för vuxna 9.9§
LSS
2017-11-28 K
Bostad för vuxna 9.9§
LSS
2017-04-04 M
Avlösarservice 9.5 §
LSS
2017-04-11 K
Avlösarservice 9.5 §
LSS
2017-04-21 M
Avlösarservice 9.5 §
LSS
2017-12-19 M
Avlösarservice 9.5 §
LSS
2016-07-06 M
Ledsagarservice 9.3 §
LSS
2016-12-22 K
Ledsagarservice 9.3 §
LSS
2016-11-07 M
Korttidstillsyn 9.7§
LSS
2017-09-29 K
Korttidstillsyn 9.7§
LSS
2017-09-19 M
Korttidsvistelse 9.6 §
LSS
2017-12-12 K
Korttidsvistelse 9.6 §
LSS
Gynnande beslut som avbrutits och ej verkställts inom tre månader från dagen för avbrottet
I dagsläget finns inga beslut att redovisa.
Beslut som tidigare rapporterats som ej verkställt och som nu verkställts eller avslutats
Beslutsdatum
Typ av beslut
Datum för verkställighet, avslut
Lagrum
2017-02-23 K
Kontaktperson 9.4 §
Avböjt insats, upphört 180126
LSS
2017-10-20 M
Kontaktperson 9. 4 §
Erbjuden, tackat nej, avslutat 180316
LSS
2016-08-16 M
Bostad för vuxna 9.9 §
Erbjudande 2017-09-08.Verkställd 180215
LSS
2017-04-04 K
Bostad för vuxna 9.9 §
Erbjudande 2018-02-06.Verkställd 2018-03-15
LSS
2017-01-25 K
Korttidsvistelse 9.6 §
Verkställd 2017-12-29
LSS
Rapportering har skett till IVO.
Arbetsutkottet hanterade ärendet vid sitt sammanträde 2018-08-13 § 51.
-
En rapporteringsskyldighet införs 2006-07-01 i socialtjänstlagen 16 kap. § 6 f-h. Rapporteringen gäller ej verkställda gynnande beslut enligt 9§ och rapportering enligt 28f-g §§ LSS. Rapporteringen skall ske till IVO, kommunens revisorer och kommunfullmäktige.
Till fullmäktige ska nämnden lämna en statistikrapport över hur många gynnande beslut enligt 9 § som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum. Uppgifterna i rapporten ska vara avidentifierade. Det ska således inte gå att härleda uppgifterna i rapporten till enskilda personer. Inte heller ska nämnden ange skälen till varför de rapporterade besluten inte är verkställda. Meningen är inte att skapa en diskussion kring enskilda ärenden. Däremot ska det framgå hur stor del av de ej verkställda besluten som gäller kvinnor respektive män. Rapporteringen ska göras en gång per kvartal.
Beredning
Gynnande beslut som ej har verkställts inom tre månader från dagen för beslut
Beslutsdatum
Typ av beslut
Lagrum
2015-03-10 K
Bostad för vuxna 9.9§
LSS
2016-05-03 M
Bostad för vuxna 9.9§
LSS
2016-11-08 M
Bostad för vuxna 9.9§
LSS
2016-11-08 M
Bostad för vuxna 9.9§
LSS
2016-11-08 M
Bostad för vuxna 9.9§
LSS
2017-07-04 K
Bostad för vuxna 9.9§
LSS
2017-08-08 M
Bostad för vuxna 9.9 §
LSS
2017-11-07 M
Bostad för vuxna 9.9 §
LSS
2017-11-07 M
Bostad för vuxna 9.9§
LSS
2017-11-28 K
Bostad för vuxna 9.9§
LSS
2018-02-23 M
Bostad för vuxna 9.9§
LSS
2018-02-22 K
Daglig Verksamhet 9.10 §
LSS
2016-07-06 M
Ledsagarservice 9.3 §
LSS
2016-12-22 K
Ledsagarservice 9.3 §
LSS
2018-03-19 K
Ledsagarservice 9.3§
LSS
2016-11-07 M
Korttidstillsyn 9.7§
LSS
2017-09-29 K
Korttidstillsyn 9.7§
LSS
2017-09-19 M
Korttidsvistelse 9.6 §
LSS
2017-12-12 K
Korttidsvistelse 9.6 §
LSS
Gynnande beslut som avbrutits och ej verkställts inom tre månader från dagen för avbrottet.
I dagsläget finns inga beslut att redovisa.
Beslut som tidigare rapporterats som ej verkställt och som nu verkställts eller avslutats
Beslutsdatum
Typ av beslut
Datum för verkställighet,avslut
Lagrum
2017-04-06 K
Kontaktperson 9.4 §
Verkställd 2018-04-03
LSS
2017-10-17 K
Kontaktperson 9.4§
Verkställd 2018-04-24
LSS
2017-04-04 M
Avlösarservice 9.5§
Avslutad 2018-04-04
LSS
2017-04-11 K
Avlösarservice 9.5§
Avslutad 2018-04-11
LSS
2017-04-21 M
Avlösarservice 9.5§
Avslutad 2018-04-21
LSS
2017-12-19 M
Avlösarservice 9.5§
Verkställd 2018-05-07
LSS
2016-08-16 M
Bostad för vuxna 9.9 §
Verkställd 2018-04-16
LSS
2017-07-04 K
Bostad för vuxna 9.9 §
Verkställd 2018-05-04
LSS
2017-10-17 M
Bostad för vuxna 9.9§
Verkställd 2018-06-01
LSS
Rapportering pågår till IVO.
-
Vård- och äldreomsorgsförvaltningen beslutade den 9 april 2018 att godkänna att hyreskontrakt om 10 år avtalas med TB-gruppen och föreslog kommunstyrelsen att medge åt nämnden att teckna hyreskontrakt för lokalerna på Aleforsvägen 16.
Kommunstyrelsen medgav åt vård- och äldreomsorgsnämnden att teckna ett tioårigt
hyreskontrakt för lokalerna på Aleforsvägen 16 i enlighet med vård- och
äldreomsorgsnämndens beslut den 13 juni 2018.
Utifrån att hyreskostnaden reviderats upp efter uppdaterade beräkningar från TBgruppen har kommunledningskontorets ekonomiavdelning ombett vård- och
äldreomsorgsnämnden att åter ta upp frågan om lokalerna för beslut
Förvaltningens yttrande
Daglig verksamhet är med cirka 200 brukare den verksamheten inom LSS som har
flest brukare, de senaste tre åren har en utökning skett med cirka 25 brukare och
ytterligare inflöde förväntas under de närmaste åren.
Daglig verksamhet har sett över möjligheter att samlokalisera verksamheten till en
större lokal som går under arbetsnamnet Krattan. Samlokaliseringen medför att två
mindre lokaler på Lövskogsgatan, en lokal på Södra Strömgatan och därtill en större
lokal i Kristineholm som i dagsläget rymmer två enheter upphör vid årsskiftet.
Ombyggnationen i de nya lokalerna måste genomföras innan årsskiftet annars
riskerar verksamheten att stå utan lokaler
Beräknade vinster vid samlokalisering:
· Förbättrad arbetsmiljö på grund av minskad stress vid sjukdom, frånvaro och
semester då personal kan samverka på en större enhet. Därtill beräknas de
många arbetsplatsrelaterade tillbuden i nuvarande lokaler minska avsevärt.
· Förbättrad kostnadseffektivitet när inköp och personalbemanning kan
samordnas. Samt skapas expansionsmöjlighet då nya lokaler kommer bereda
plats för fler deltagare till daglig verksamhet.
· Förbättrat aktivitetsutbud för deltagarna i daglig verksamhet.
· Förbättrat läge då ny lokal mer anpassad för deltagarna och deras behov av en lugnare miljö och närheten till skog och natur
Förändringen medför en utökning av den totala lokalytan för daglig verksamhet med
cirka 300 kvadratmeter.
I beslutad och godkänd skrivelse beräknades den ökade hyreskostnaden till netto
ungefär 0,45 mnkr per år, efter besluten har beräkningar reviderats och den ökade
hyreskostnaden uppgår nu till ungefär 0,6 mnkr per år.
Hyreskostnaden bedöms som rimlig och även om hyran av lokalerna medför en
utökad driftskostnad för nämnden så beräknas stordriftsfördelar och möjligheten att
kunna bereda plats för fler deltagare till daglig verksamhet sammantaget resultera i
en ökad ekonomisk effektivitet.
-
Statistik redovisas månadsvis till nämnden över antal fattade beslut under månaden,
beläggning i särskilda boendeformer, samt utförda hemtjänsttimmar. Statistiken ger en ögonblicksbild från den 20:e varje månad.
Redovisning av statistik ingår som en del i nämndens internkontroll.
-
Delegering av ärenden inom en nämnd regleras i Kommunallagen 6 kap §§ 33-38.
Vård- och äldreomsorgsnämnden har överlåtit viss beslutanderätt till ordförande, vice ordförande, vård- och äldreomsorgsnämndens arbetsutskott och enskilda kommunala tjänstemän enligt nämndens delegationsförteckning. Dessa beslut skall anmälas till vård- och äldreomsorgsnämnden för information, kontroll och registrering.
Anmälan av delegationsbeslut ingår som en del i nämndens internkontroll.
Förvaltningens yttrande
Förvaltningen har i yttrande från 2018-08-21 angett följande:
Under den aktuella perioden har dessa delegater fattat nedanstående beslut:
Förvaltning/allmänt – kategori A1
Micaela Kronberg Thor (M) ordförandebeslut LSS
Beslut i ärenden som är så brådskande att nämndens avgörande inte kan inväntas, 1 st
Förvaltning/allmänt – kategori A1
Pär-Göran Björkman(S) – v ordförandebeslut LSS
Beslut i ärenden som är så brådskande att nämndens avgörande inte kan inväntas, 1 st
Förvaltning/Allmänt-kategori A16
Catharina Johansson, förvaltningschef
Nedsättning av eller befrielse från avgift inom ramen för gällande riktlinjer, juni 19 st.
Förvaltning/Allmänt kategori A7
Catharina Johansson, förvaltningschef
Förordnande av ersättare för förvaltningschef under semester, sjukdom och dylikt, 1 st
Förvaltningschefens vidaredelegation:
Personalärenden
Se bilaga
-
§ 76
Meddelanden