Hoppa över navigering

Möte 2018-08-27

Vård- och omsorgsnämnden
14:00 - 17:15 Vård- och äldreomsorgsförvaltningen, Lokal Sunnerö
  • § 66

    Godkännande av föredragningslista

  • § 67

    Förvaltningens information

  • § 68

    Nämndledamöternas information

  • Kommunfullmäktige beslutade vid sitt sammanträde den 6 september 2006, § 129 att

    en fixartjänst inrättas. Fixartjänsten vänder sig till alla kommunens medlemmar, 75 år

    och äldre samt till medlemmar med hemtjänst, 65 år och äldre. Vård- och

    äldreomsorgsnämnden beslutade vid sitt sammanträde den 18 december 2017, § 96

    att hemställa till kommunfullmäktige att besluta om att kommunens fixartjänst vänder

    sig till äldre medlemmar i Alingsås kommun, och att uppdraget ska rymmas inom

    uppdragets budget.

    Kommunstyrelsens beslutade 2018-05-07 att återemittera ärendet till vård- och

    äldreomsorgsnämnden i syfte att tydliggöra förslag till beslut kring vad som avses

    med äldre medlemmar i Alingsås kommun.

    Kommunledningskontoret har i skrivelse den 16 april 2018 i yttrandet bland annat

    anfört följande:

    Lagen (2009:47) anger att en kommun utan föregående individuell behovsprövning

    får tillhandahålla servicetjänster åt personer som fyllt 67 år. Med servicetjänster

    avses tjänster som är avsedda att förebygga skador, olycksfall eller ohälsa och som

    inte utgör personlig omvårdnad.Vård- och äldreomsorgsnämndens förslag till beslut

    innebär att kommunensfixartjänst ska vända sig till äldre medlemmar i Alingsås

    kommun. Vad som åsyftas med benämningen äldre medlemmarframgår ej av

    beslutet.

    Enligt Lag (2009:47) får kommunen utan föregående individuell behovsprövning

    erbjuda servicetjänster åt personer som fyllt 67 år. Såvida inte personen i fråga har

    fått beviljad hemtjänst är lägsta åldern därmed 67 år. Kommunledningskontoret gör

    bedömningen att ärendet bör återremitteras till vård och äldreomsorgsnämnden i

    syfte att tydliggöra förslag till beslut kring vad som avses med äldre medlemmar i

    Alingsås kommun. Nämnden bör även ta ställning till hur personer utan beslut om

    hemtjänst, men som är yngre än 67 år men äldre än 65 år ska hanteras. Annars

    kvarstår problematiken att neka en person en insats trots att behov föreligger,

    förvisso inom ett kortare åldersspann.

     

    Beredning

    Förvaltningen har i skrivelse den 8 augusti angett följande:

    Gruppen personer under 75 år som kontaktar fixaren är idag mycket liten. Under

    första halvåret 2018 var det endast ett par personer. Att inrätta särskild fixartjänst, via

    biståndsbeslut eller på annat sätt, för gruppen 65 - 67 år bedöms mot denna

    bakgrund inte rimligt. Fixartjänsten förslås därför riktas till personer som fyllt 67 år i

    hemställer till kommunfullmäktige att besluta om att fixartjänst vänder sig till

    medlemmar i Alingsås kommun 67 år eller äldre, och att uppdraget ska rymmas inom

    uppdragets budget.

     

    Arbetsutskottet behandlade ärendet vid sitt sammanträde 2018-08-13 § 49.

     

  • En rapporteringsskyldighet införs 2006-07-01 i socialtjänstlagen 16 kap. § 6 f-h.

    Rapporteringen gäller ej verkställda gynnande beslut enligt 4 kap. 1 §

    socialtjänstlagen. Rapporteringen skall ske till IVO, kommunens revisorer och

    kommunfullmäktige.

    Genom ändringen i socialtjänstlagen (SoL) ska en kommun som inte inom skälig tid

    tillhandahåller bistånd enligt 4 kap. 1 § SoL som någon är berättigad till, enligt beslut

    från kommunen, åläggas att betala en särskild avgift, en s.k. sanktionsavgift.

    Till fullmäktige ska nämnden lämna en statistikrapport över hur många gynnande

    beslut enligt 4 kap.1§ SoL som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum. I

    rapporten ska anges vilka typer av bistånd dessa beslut gäller samt hur lång tid som

    förflutit från dagen för respektive beslut.

    Uppgifterna i rapporten ska vara avidentifierade. Det ska således inte gå att härleda

    uppgifterna i rapporten till enskilda personer. Inte heller ska nämnden ange skälen till

    varför de rapporterade besluten inte är verkställda. Meningen är inte att skapa en

    diskussion kring enskilda ärenden. Däremot ska det framgå hur stor del av de ej

    verkställda besluten som gäller kvinnor respektive män. Rapporteringen ska göras en

    gång per kvartal.

     

    Beredning

    Förvaltningen har i yttrande den 8 augusti angett följande:

    Vid rapporteringstillfället 2018-08-07 (omfattande kvartal 2) har vård- och

    äldreomsorgsnämnden redovisat 24 individrapporter till IVO.

    22 st individärenden är återrapporteringar från kvartal 1

    Utav rapporteringen har 2 personer ej fått sina beslut verkställda

    8 personer har återtagit sina ansökningar och 12 personer har fått sina beslut

    verkställda.

    2 individrapporter är nya personer som ej fått sina beslut verkställda. Arbetsutskottet behandlade ärendet vid sitt sammanträde 2018-08-13 § 50.

  • En rapporteringsskyldighet införs 2006-07-01 i socialtjänstlagen 16 kap. § 6 f-h.

    Rapporteringen gäller ej verkställda gynnande beslut enligt 9§ och rapportering enligt

    28f-g §§ LSS. Rapporteringen skall ske till IVO, kommunens revisorer och

    kommunfullmäktige.

    I och med flytten av LSS-verksamheten från Socialnämnden till Vård och

    äldrenämnden 2018-01-01 så ska de ärenden som rör LSS-lagstiftning

    fortsättningsvis redovisas i Vård-och äldreomsorgsnämnden.

    Till fullmäktige ska nämnden lämna en statistikrapport över hur många gynnande

    beslut enligt 9 § som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum. I rapporten

    ska anges vilka typer av bistånd dessa beslut gäller. Uppgifterna i rapporten ska vara

    avidentifierade. Det ska således inte gå att härleda uppgifterna i rapporten till

    enskilda personer. Inte heller ska nämnden ange skälen till varför de rapporterade

    besluten inte är verkställda. Meningen är inte att skapa en diskussion kring enskilda

    ärenden. Däremot ska det framgå hur stor del av de ej verkställda besluten som

    gäller kvinnor respektive män. Rapporteringen ska göras en gång per kvartal.

    Beredning:

    Förvaltningen har i yttrande från den 8 augusti angett följande:

    Gynnande beslut som ej har verkställts inom tre månader från dagen för beslut.

    Beslutsdatum

    Typ av beslut

    Lagrum

    2017-04-06   K

    Kontaktperson 9.4 §

    LSS

    2017-10-17 K

    Kontaktperson 9.4 §

    LSS

    2015-03-10   K

    Bostad för vuxna 9.9§

    LSS

    2016-05-03   M

    Bostad för vuxna 9.9§

    LSS

    2016-08-16   M

    Bostad för vuxna 9.9§

    LSS

    2016-11-08   M

    Bostad för vuxna 9.9§

    LSS

    2016-11-08  M

    Bostad för vuxna 9.9§

    LSS

    2016-11-08  M

    Bostad för vuxna 9.9§

    LSS

    2017-07-04  K

    Bostad för vuxna 9.9§

    LSS

    2017-07-04  K

    Bostad för vuxna 9.9§

    LSS

    2017-08-08  M

    Bostad för vuxna 9.9 §

    LSS

    2017-10-17 M

    Bostad för vuxna 9.9 §

    LSS

    2017-11-07 M

    Bostad för vuxna 9.9 §

    LSS

    2017-11-07 M

    Bostad för vuxna 9.9§

    LSS

    2017-11-28 K

    Bostad för vuxna 9.9§

    LSS

    2017-04-04 M

    Avlösarservice 9.5 §

    LSS

    2017-04-11 K

    Avlösarservice 9.5 §

    LSS

    2017-04-21 M

    Avlösarservice 9.5 §

    LSS

    2017-12-19 M

    Avlösarservice 9.5 §

    LSS

    2016-07-06 M

    Ledsagarservice 9.3 §

    LSS

    2016-12-22 K

    Ledsagarservice 9.3 §

    LSS

    2016-11-07 M

    Korttidstillsyn 9.7§

    LSS

    2017-09-29 K

    Korttidstillsyn 9.7§

    LSS

    2017-09-19 M

    Korttidsvistelse 9.6 §

    LSS

    2017-12-12 K

    Korttidsvistelse 9.6 §

    LSS

     

    Gynnande beslut som avbrutits och ej verkställts inom tre månader från dagen för avbrottet

    I dagsläget finns inga beslut att redovisa.

     

    Beslut som tidigare rapporterats som ej verkställt och som nu verkställts eller avslutats

    Beslutsdatum

    Typ av beslut

    Datum för verkställighet, avslut

    Lagrum

    2017-02-23 K

    Kontaktperson 9.4 §

    Avböjt insats, upphört 180126

    LSS

    2017-10-20 M

    Kontaktperson  9. 4 §

    Erbjuden, tackat nej, avslutat 180316

    LSS

    2016-08-16 M

    Bostad för vuxna 9.9 §

    Erbjudande 2017-09-08.Verkställd 180215

    LSS

    2017-04-04 K

    Bostad för vuxna 9.9 §

    Erbjudande 2018-02-06.Verkställd 2018-03-15

     

    LSS

    2017-01-25 K

    Korttidsvistelse 9.6 §

    Verkställd 2017-12-29

    LSS

     

    Rapportering har skett till IVO.

    Arbetsutkottet hanterade ärendet vid sitt sammanträde 2018-08-13 § 51.

  • En rapporteringsskyldighet införs 2006-07-01 i socialtjänstlagen 16 kap. § 6 f-h. Rapporteringen gäller ej verkställda gynnande beslut enligt 9§ och rapportering enligt 28f-g §§ LSS. Rapporteringen skall ske till IVO, kommunens revisorer och kommunfullmäktige.

     Till fullmäktige ska nämnden lämna en statistikrapport över hur många gynnande beslut enligt 9 § som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum. Uppgifterna i rapporten ska vara avidentifierade. Det ska således inte gå att härleda uppgifterna i rapporten till enskilda personer. Inte heller ska nämnden ange skälen till varför de rapporterade besluten inte är verkställda. Meningen är inte att skapa en diskussion kring enskilda ärenden. Däremot ska det framgå hur stor del av de ej verkställda besluten som gäller kvinnor respektive män. Rapporteringen ska göras en gång per kvartal.

     

     

    Beredning

     Gynnande beslut som ej har verkställts inom tre månader från dagen för beslut

    Beslutsdatum

    Typ av beslut

    Lagrum

    2015-03-10   K

    Bostad för vuxna 9.9§

    LSS

    2016-05-03   M

    Bostad för vuxna 9.9§

    LSS

    2016-11-08   M

    Bostad för vuxna 9.9§

    LSS

    2016-11-08  M

    Bostad för vuxna 9.9§

    LSS

    2016-11-08  M

    Bostad för vuxna 9.9§

    LSS

    2017-07-04  K

    Bostad för vuxna 9.9§

    LSS

    2017-08-08  M

    Bostad för vuxna 9.9 §

    LSS

    2017-11-07 M

    Bostad för vuxna 9.9 §

    LSS

    2017-11-07 M

    Bostad för vuxna 9.9§

    LSS

    2017-11-28 K

    Bostad för vuxna 9.9§

    LSS

    2018-02-23 M

    Bostad för vuxna 9.9§

    LSS

    2018-02-22 K

    Daglig Verksamhet 9.10 §

    LSS

    2016-07-06 M

    Ledsagarservice 9.3 §

    LSS

    2016-12-22 K

    Ledsagarservice 9.3 §

    LSS

    2018-03-19 K

    Ledsagarservice 9.3§

    LSS

    2016-11-07 M

    Korttidstillsyn 9.7§

    LSS

    2017-09-29 K

    Korttidstillsyn 9.7§

    LSS

    2017-09-19 M

    Korttidsvistelse 9.6 §

    LSS

    2017-12-12 K

    Korttidsvistelse 9.6 §

    LSS

     

     Gynnande beslut som avbrutits och ej verkställts inom tre månader från dagen för avbrottet.

             I dagsläget finns inga beslut att redovisa.

     Beslut som tidigare rapporterats som ej verkställt och som nu verkställts eller avslutats

    Beslutsdatum

    Typ av beslut

    Datum för verkställighet,avslut

    Lagrum

    2017-04-06 K

    Kontaktperson 9.4 §

    Verkställd 2018-04-03

    LSS

    2017-10-17 K

    Kontaktperson 9.4§

    Verkställd 2018-04-24

    LSS

    2017-04-04 M

    Avlösarservice 9.5§

    Avslutad   2018-04-04

    LSS

    2017-04-11 K

    Avlösarservice 9.5§

    Avslutad   2018-04-11

    LSS

    2017-04-21 M

    Avlösarservice 9.5§

    Avslutad   2018-04-21

    LSS

    2017-12-19 M

    Avlösarservice 9.5§

    Verkställd 2018-05-07

    LSS

    2016-08-16 M

    Bostad för vuxna 9.9 §

    Verkställd 2018-04-16

    LSS

    2017-07-04 K

    Bostad för vuxna 9.9 §

    Verkställd 2018-05-04

     

    LSS

    2017-10-17 M

    Bostad för vuxna 9.9§

    Verkställd 2018-06-01

    LSS

     

    Rapportering pågår  till IVO.

     

  • Vård- och äldreomsorgsförvaltningen beslutade den 9 april 2018 att godkänna att hyreskontrakt om 10 år avtalas med TB-gruppen och föreslog kommunstyrelsen att medge åt nämnden att teckna hyreskontrakt för lokalerna på Aleforsvägen 16.

    Kommunstyrelsen medgav åt vård- och äldreomsorgsnämnden att teckna ett tioårigt

    hyreskontrakt för lokalerna på Aleforsvägen 16 i enlighet med vård- och

    äldreomsorgsnämndens beslut den 13 juni 2018.

     

    Utifrån att hyreskostnaden reviderats upp efter uppdaterade beräkningar från TBgruppen har kommunledningskontorets ekonomiavdelning ombett vård- och

    äldreomsorgsnämnden att åter ta upp frågan om lokalerna för beslut

     

    Förvaltningens yttrande

    Daglig verksamhet är med cirka 200 brukare den verksamheten inom LSS som har

    flest brukare, de senaste tre åren har en utökning skett med cirka 25 brukare och

    ytterligare inflöde förväntas under de närmaste åren.

    Daglig verksamhet har sett över möjligheter att samlokalisera verksamheten till en

    större lokal som går under arbetsnamnet Krattan. Samlokaliseringen medför att två

    mindre lokaler på Lövskogsgatan, en lokal på Södra Strömgatan och därtill en större

    lokal i Kristineholm som i dagsläget rymmer två enheter upphör vid årsskiftet.

    Ombyggnationen i de nya lokalerna måste genomföras innan årsskiftet annars

    riskerar verksamheten att stå utan lokaler

    Beräknade vinster vid samlokalisering:

    ·       Förbättrad arbetsmiljö på grund av minskad stress vid sjukdom, frånvaro och

    semester då personal kan samverka på en större enhet. Därtill beräknas de

    många arbetsplatsrelaterade tillbuden i nuvarande lokaler minska avsevärt.

    ·        Förbättrad kostnadseffektivitet när inköp och personalbemanning kan

    samordnas. Samt skapas expansionsmöjlighet då nya lokaler kommer bereda

    plats för fler deltagare till daglig verksamhet.

    ·        Förbättrat aktivitetsutbud för deltagarna i daglig verksamhet.

    ·        Förbättrat läge då ny lokal mer anpassad för deltagarna och deras behov av en lugnare miljö och närheten till skog och natur

     

    Förändringen medför en utökning av den totala lokalytan för daglig verksamhet med

    cirka 300 kvadratmeter.

     

    I beslutad och godkänd skrivelse beräknades den ökade hyreskostnaden till netto

    ungefär 0,45 mnkr per år, efter besluten har beräkningar reviderats och den ökade

    hyreskostnaden uppgår nu till ungefär 0,6 mnkr per år.

     

    Hyreskostnaden bedöms som rimlig och även om hyran av lokalerna medför en

    utökad driftskostnad för nämnden så beräknas stordriftsfördelar och möjligheten att

    kunna bereda plats för fler deltagare till daglig verksamhet sammantaget resultera i

    en ökad ekonomisk effektivitet.

  • Statistik redovisas månadsvis till nämnden över antal fattade beslut under månaden,

    beläggning i särskilda boendeformer, samt utförda hemtjänsttimmar. Statistiken ger en ögonblicksbild från den 20:e varje månad.

    Redovisning av statistik ingår som en del i nämndens internkontroll.

  • Delegering av ärenden inom en nämnd regleras i Kommunallagen 6 kap §§ 33-38.

    Vård- och äldreomsorgsnämnden har överlåtit viss beslutanderätt till ordförande, vice ordförande, vård- och äldreomsorgsnämndens arbetsutskott och enskilda kommunala tjänstemän enligt nämndens delegationsförteckning. Dessa beslut skall anmälas till vård- och äldreomsorgsnämnden för information, kontroll och registrering.

     

    Anmälan av delegationsbeslut ingår som en del i nämndens internkontroll.

     

    Förvaltningens yttrande

    Förvaltningen har i yttrande från 2018-08-21 angett följande:

    Under den aktuella perioden har dessa delegater fattat nedanstående beslut:

    Förvaltning/allmänt – kategori A1

    Micaela Kronberg Thor (M) ordförandebeslut LSS

    Beslut i ärenden som är så brådskande att nämndens avgörande inte kan inväntas, 1 st

     

    Förvaltning/allmänt – kategori A1

    Pär-Göran Björkman(S) – v ordförandebeslut LSS

    Beslut i ärenden som är så brådskande att nämndens avgörande inte kan inväntas, 1 st

     

    Förvaltning/Allmänt-kategori A16

    Catharina Johansson, förvaltningschef

    Nedsättning av eller befrielse från avgift inom ramen för gällande riktlinjer, juni 19 st.

    Förvaltning/Allmänt kategori A7

    Catharina Johansson, förvaltningschef

    Förordnande av ersättare för förvaltningschef under semester, sjukdom och dylikt, 1 st

     

    Förvaltningschefens vidaredelegation:

    Personalärenden

    Se bilaga

  • § 76

    Meddelanden

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.